Avtal undertecknade i Botkyrkabyggens Andelsägarprojekt

Botkyrkabyggen - i samarbete med Andelsägarbolaget M2 AB - introducerar som första bostadsbolag i Sverige ett helt nytt sätt för att i en och samma fastighet kunna kombinera ägande med hyresrätter. Befintliga hyresgäster erbjuds köpa en andel i fastigheten och genom avtal få dispositionsrätt till lägenheten.
Ett referensprojekt genomförs nu i två fastigheter i Norsborg, söder om Stockholm, där 43 hyresgäster tecknat avtal för att bli andelsägare. Det motsvarar ca 20 procent av lägenheterna i de aktuella fastigheterna.
-Det känns fantastiskt roligt att detta nu är realiserat. Det behövs fler former av ägande när det gäller boende och vi ser andelsägandet som en förmånlig variant som kan passa många, säger Botkyrkabyggens VD, Ulf Nyqvist.
Botkyrkabyggen fortsätter att äga och ansvara för fastigheterna samt de lägenheter som kvarstår som hyreslägenheter. Hyresgäster som valt att inte bli andelsägare kommer därmed att ha kvar samma förvaltning och hyresvillkor som tidigare.
De boende som skrivit under avtalet tillträder som andelsägare den 1 juli 2014.

Presskontakt: Camilla Borgström, Informationsansvarig Botkyrkabyggen, tel. 08-530 694 94

Botkyrkabyggen är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag med 125 anställda. Vi äger och förvaltar 10 600 lägenheter i Botkyrka.