Nyhet -

Nästa steg i att utveckla Fittja: nu ska Fittja centrum renoveras och få en ny matbutik

I höst ska Fittja centrum renoveras och en ny matbutik ska öppna. Även medborgarkontoret kommer öppna igen den 4 oktober. Därtill rustar Botkyrkabyggen upp flera gårdar och kommunen tar nästa steg i att göra om Fittja torg. Detta är del av en gemensam utveckling av Fittja mellan bland andra Polisen, kommunen, Kungsvåningen och Botkyrkabyggen.

Vi fortsätter utvecklingen av själva centrumbyggnaden, berättar Mi Sundquist, fastighetsutvecklare på Kungsvåningen. Det ska bli en ny huvudentré och nya, belysta fasader mot torget lagom till julskyltningen och första advent. Även en renovering av insidan med uppfräschning av gallerian och trapphusen är på gång.

Dessutom kommer en ny livsmedelsbutik att öppna i oktober och den förväntas ge ett lyft till hela centrumanläggningen. Butiken ska erbjuda både svensk och utländsk mat. Vi ser fram emot att få välkomna nya och gamla kunder till vår fina matbutik, säger Munir Bchar på Munir´s Livs, som ingår i detaljhandelskedjan Den svenska matrebellen.

Vi vill utveckla Fittja tillsammans med de boende, företag och föreningsliv. Vårt mål är att öka tryggheten, göra gator och torg rena och fräscha, stötta befintliga företagare och locka nya, säger Ebba Östlin, kommunstyrelsens ordförande (S) i Botkyrka. Därför utvecklar kommunen Fittja tillsammans med aktörer som polisen, Region Stockholm, Botkyrkabyggen och Kungsvåningen.

Även Fittja torg ska rustas upp. I slutet av september inleder kommunen en upphandling av arkitektbyråer. Tre landskapsarkitektlag ska ta fram förslag på hur torget kan förbättras. I vinter fattas sedan beslut om det nya torget. Därtill ska belysningen av torget och ena sidan av stationen förbättras senare i höst. Belysningen bygger på idéer från Fittja-borna själva. Det skedde genom projektet Urban Girls Movement, som startade 2018 som ett sätt att öka tryggheten i området och göra Fittja mer tillgängligt. Tillsammans med bland annat Botkyrka kommun, centrumägaren Kungsvåningen, White arkitekter och tankesmedjan Global Utmaning fick en grupp unga tjejer från Botkyrka ringa in vad de ville förbättra i och kring centrum och ta fram hållbara lösningar. Och nu blir det verklighet.

Botkyrkabyggen satsar bland annat på nya utemiljöer, säger Chris Österlund, VD för Botkyrkabyggen. När barnen får nya lekredskap och de äldre njuter av vackra planteringar så handlar inte det enbart om glädje för stunden. Det skapar även stolthet och gemenskap på lång sikt, vilket är viktigt för ett starkt och tryggt samhälle. Att öka trivseln att hålla rent och snyggt, erbjuda olika aktiviteter och samarbeta med civilsamhället, är ett av Botkyrkabyggens kärnuppdrag. Vårt samarbete med kommunen, polisen och Kungsvåningen för ökad trygghet är mycket viktigt. Tillsammans når vi längre för ett utvecklat Fittja.

Även lokalpolisen i Botkyrka har en viktig roll i samarbetet. För att öka tryggheten i Fittja ingår polisen i utvecklingen av Fittja. Dessutom installerar polisen trygghetskameror vid Fittja torg med omnejd.

Om projektet för att utveckla Fittja

• De aktörer som ingår i samverkan för att utveckla Fittja är Botkyrkabyggen, Kungsvåningen, Willhem, Trafikförvaltningen i Region Stockholm, MTR, Polisen och Botkyrka kommun.
  • Pop Up-parken är på plats på Fittja torg som ett ”offentligt vardagsrum” med mycket färger. Parken bygger på förslag från unga tjejer från Fittja i projektet Urban Girls Movement.
  • Polisen installerar kameror vid Fittja torg med omnejd för att öka tryggheten.
  • Kungsvåningen ska bygga bostäder i anslutning till torget med start år 2022. När projektet är klart blir det 300 bostäder vid torget. Målet är att göra centrala Fittja mer levande och förbättra den fysiska miljön. Det kommer innebära fler kunder för affärer och företag i Fittja.
  • Botkyrkabyggen satsar bland annat på bättre belysning, nya planteringar, klättervägg och en vattenlek. Dessutom arbetar bolaget med återvinning så att äldre lekredskap och möbler får nytt liv. För att underlätta och skapa trygghet för de som vill cykla byggs nytt cykelförråd med belysning och lås.
  • Vattenparken i Fittja utvecklas just nu och beräknas bli färdigt 2022. På Fittja ängar och i Lottalund ska ekosystemen utvecklas för bättre skydd av natur och vatten. Dessutom ska platserna bli mer trevliga och tillgängliga för besökare.
  • Konsthallen invigdes 2019 och biblioteket fick nya lokaler.
  • I samma fastighet byggdes även nya hyresrätter.
  • Parken Fittjahöjden invigdes maj förra året. Parken togs fram med medborgarna och har blivit en mötesplats där lokal borna bland annat firar studenten.

Nyligen genomförda projekt i Fittja

• Konsthallen invigdes 2019 och biblioteket fick nya lokaler.
  • I samma fastighet byggdes även nya hyresrätter.