Sveriges äldsta familjebryggeri följer traditionen och önskar god jul med Åbro Julöl och Åbro Julbock

Att dricka ett starkt, mörkt öl till jul är en tradition som går långt tillbaka i tiden. Sedan början av 50-talet har Åbro Bryggeri bryggt sin julöl enligt gammal småländsk tradition. Den långa och kalla lagringen ger ett smakfullt och fylligt öl med vacker skumkrona. Inför varje jul förändrar man brygden en aning och ger den sin egen karaktär. I årets lansering av Åbro Julöl och den starkare varianten Åbro Julbock bjuds ölnjutaren på spännande inslag av choklad och pomerans.

Åbro Julöl är ett av Systembolagets populäraste julöl som legat i toppskiktet de senaste åren. Den har en traditionell design med Åbro Bryggeris egna tomte på.

- För att anpassa oss till jultiderna presenterar vi vår julöl i samma manér som vårt flaggskepp och storsäljare Åbro Original, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri. På detta sätt känner konsumenterna lättare igen produkten.

Åbro Julöl är ett mörkt helmaltsöl som passar utmärkt till julbordets klassiker – skinka, ris à la Malta och sill, men som också kan njutas precis som den är. Drycken ska serveras vid 8–10 grader. Bryggmästare Lennarth Anemyr har sedan förra julen filat på detaljerna för att än en gång lyckas få fram en spännande smak på den traditionella drycken. I år är råvarorna något utöver de vanliga och resultatet är en kryddigare och krispigare julöl.

-Det är en fröjdebringande dryck för både ögat och gommen, säger Lennarth Anemyr. I år har vi ändrat i receptet och använt oss av andra råvaror som ger smak av choklad och pomerans. Humletonen är något högre och mer intensiv. Rostning av malten har gjort att ölet berikats med en mörkare nyans.

För den som önskar en starkare dryck till årets julbord rekommenderas Åbro Julbock. Det är ett bärnstensfärgat öl med knäckig doft och smak samt en lätt rostad ton av malt, gräddkola och ljus sirap. Den speciella aromen kommer av att ölet innehåller malt som genomgått en speciell rostning, vilket ger en särskild smak och färg.

Julens nyheter lanseras v 44 på dagligvaruhandeln, HORECA och Systembolaget.

DVH

Åbro Julöl Lättöl 33 cl

Åbro Julöl 3,5% 50 cl

Mixad Expo 1 (Åbro Julöl och Rekorderlig Julecider)

Mixad Expo 2 (Åbro Julöl, Rekorderlig Julecider och Bryggmästarens Julöl)

HORECA

Åbro Julöl Lättöl 33 cl

Åbro Julöl 3,5% 50 cl

Åbro Julöl 5,2% 50 cl

Åbro Julbock 7,0% 50 cl

Systembolaget

Åbro Julöl 5,2% 50 cl

Åbro Julbock 7,0% 50 cl flaska

Åbro Julöl 5,2% 50 cl burk

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se/mediabank

Användarnamn: åbroLösen: lejon

Henrik Dunge, VD
Mail: henrik.dunge@abro.se

Lennarth Anemyr, Bryggmästare
Mail: lennart.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Läskfabriken i Vimmerby och Hwila – Europas godaste vatten 1999 och 2007.