Medaljvinnande ölmärket Bryggmästarens – nu även som Påsköl.

Sveriges äldsta familjebryggeri presenterar en glad nyhet till påskbordet.

Den 1 april lanserar Åbro Bryggmästarens Påsköl. Det är en helt ny brygd med exklusiva råvaror och kryddig smak som passar perfekt till påskbordets läckerheter.

Att dricka ett mörkt, fylligare öl till den smakrika julmaten är en svensk tradition som går ända tillbaka till vikingatiden. Påsköl däremot är en relativt ny tradition i vårt land. De senaste åren har försäljningen av påskdrycker skjutit i höjden och när påskbordet ska dukas är idag det specialbrygda ölet ett självklart inslag.

Påsköl är ett mörkare öl med lite högre alkoholstyrka och något sötare smak. Därför passar det utmärkt till högtidens salta godsaker som sill och lax. Åbros nyhet Bryggmästarens Påsköl är ett smakrikt helmaltsöl med angenäm beska och hög kvalitet. Det är bryggt med vatten från egen källa, svartmalt, pilsnermalt samt exklusiva humlesorter som Perle, Spalt select och Taurus.  Drycken är signerad Åbros egen bryggmästare Lennarth Anemyr.

- Bryggmästarens Påsköl bjuder på maltig, kryddig doft och en angenäm humlesmak, säger Lennarth Anemyr, bryggmästare på Åbro Bryggeri.

Under namnet Bryggmästarens samlar Åbro all sin 150-åriga ölkunskap. Bryggmästarens är en äkta hantverksprodukt som bryggs av förstklassiga råvaror och med extra omsorg. Ett öl för den verklige ölälskaren. Inför lanseringen av Bryggmästarens Premium Gold ägnade Lennarth Anemyr åtta månader åt att få till den rätta smakkombinationen. Sedan dess har det regnat guldmedaljer över drycken. Den har bl a kammat hem guld i Monde Selection, en av världens mest prestigefulla dryckestävlingar, tre år i rad.

- Bryggmästarens är ett varumärke där vi tar ut svängarna lite mer. Ypperlig kvalitet och ständig produktutveckling är kärnvärdena för varumärket och vår nyhet Bryggmästarens Påsköl är inget undantag, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri.

Nyheten lanseras den 1 april på Systembolaget och Horeca-marknaden.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se/mediabank
Användarnamn: abro                                                  Lösen: lejon

Henrik Dunge                                        Lennarth Anemyr
Telefon: 0492-165 00                            Telefon: 0492-165 88
Mail: henrik.dunge@abro.se                     Mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.