Ett grönt beslut av Åbro Bryggeri Lagena tar över distributionen i Stockholms regionen

Som enda svenska bryggeri med ekologiska ölprodukter i sortimentet visar Åbro att miljön är viktig för dem. Att samordna transporter är ytterligare ett steg i deras miljöarbete. Därför tar Lagenas samdistributionsprodukt över deras transporter i Stockholmsområdet. Antalet mil på vägarna minskar och logistiken förbättras.

– Vi ville få effektivitet i distributionen, samtidigt som vi minskar på miljöpåverkan och sökte därför efter en extern part att samarbeta med. Tack vare Lagenas storlek kommer vi kunna erbjuda våra kunder högre servicegrad än tidigare, säger Tommie Ekberg, distributionschef, Åbro Bryggeri.

Lagena vänder sig till bryggerier och andra aktörer i drycksegmentet. Genom deras sofistikerade it-system med central ledning får de full kontroll på in- och utflöden. På så vis kan de föra samman gods som ska till samma ställe, dessutom ger det större volymer att arbeta med.

Allt detta var något som tilltalade Åbro när de valde distributionspartner.

Samdistributionsprojektet mellan Åbro och Lagena börjar rulla igång från och med den 7/4 och de berörda leverantörerna är Systembolaget, dagligvaruhandeln och restauranger.

– Eftersom vi samordnar distributionsflöden kan vi tillhandahålla större leveranser varje gång vilket minskar antalet leveranstillfällen.

Samdistribution är med andra ord ett miljövänligare alternativ.

Besparingspotentialen är mellan 30%–40% på den totala resursåtgången, säger Björn Paulsson, projektledare, Lagena Samdistribution.

Henrik Dunge, VD

Björn Paulsson
Mobil: 070- 273 96 33
Mail: bjorn.paulsson@lagena.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Läskfabriken i Vimmerby och Hwila – Europas godaste vatten 1999 och 2007.