Bästa ljusa lager på Örebro Öl & Whisky Festival

Bästa ljusa lager på Örebro Öl & Whisky Festival

Den 16–17 november i år anordnades Örebro Öl & Whisky Festival för femte gången i rad. Festivalen är unik i sitt slag eftersom det är besökarna, inte någon jury, som avgör vilka drycker som ska vinna pris. I år lyckades Bryggmästarens Premium Gold kamma hem titeln som Bästa ljusa lager.

Örebro Öl & Whisky Festival profilerar sig som en festival för den breda publiken. Målet är att besökarna ska få utökad kunskap inom öl och whisky samt att det ska vara en festlig tillställning. På festivalen kan man bl a provsmaka öl och whisky från ett 50-tal utställare som mikrobryggerier, whisky- och ölimportörer, bryggmästare m fl. Under de två dagar som festivalen pågår anordnas en rad öl- och whiskyprovningar, Master Classes samt olika seminarium. Man arrangerar även tävlingar där publiken får sätta betyg på dryckerna och utse festivalens bästa öl och whisky.

För andra året i rad fick Åbro Bryggeri ta emot den prestigefulla titeln Bästa ljusa lager för sin dryck Bryggmästarens Premium Gold. Det är en dryck som bryggs av förstklassiga råvaror och med extra omsorg, signerad Åbros egen bryggmästare Lennarth Anemyr. Sedan lanseringen har drycken kammat hem en rad nationella och internationella priser.

- Vi är glada och stolta över att ännu en gång få ett välkommet erkännande
                      av besökarna på Örebro Öl & Whisky Festival. Det ser vi som ett kvitto
                      på att Bryggmästarens Premium Gold är en äkta hantverksprodukt som
                      vänder sig till den verklige ölälskaren, säger Lennarth Anemyr,
                      bryggmästare på Åbro Bryggeri.

Under namnet Bryggmästarens samlar Åbro all sin 150-åriga ölkunskap. Sortimentets stora medaljvinnare, Bryggmästarens Premium Gold, bjuder på stor beska och tydlig humlearom. Att det är en riktig pilsner syns bl a på den gyllengula färgen och det tjocka, krämiga skummet. Drycken är ett lite alkoholstarkare alternativ i styrkorna 3,5%, 5,7% och 5,9%. Produkten säljs på Systembolaget, svensk dagligvaruhandel, Horeca-marknaden samt exporteras till den tyska gränshandeln.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se
Användarnamn: abro
Lösen: lejon

Henrik Dunge                                                               Lennarth Anemyr
Telefon: 0492-165 00                                                  Telefon: 0492-165 88
Mail: henrik.dunge@abro.se                                       Mail: lennarth.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 190 anställda och omsätter ca 750 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider och Hwila – Europas godaste vatten 1999, 2007, 2008 och 2009.