Åbro Bryggeri – Sveriges enda bryggeri som ställer KRAV på ekologisk öl

En grön våg har dragit in över Sverige och den ekologiska trenden är här för att stanna. Allt fler konsumenter har fått upp ögonen för hur produktionen av mat och dryck starkt påverkar vårt klimat och gör därför medvetna val i butikshyllorna. Här visar Åbro Bryggeri framfötterna som det enda svenska bryggeri med KRAV-godkänd ekologisk öl i sortimentet.

Försäljningen av ekologiska varor har växt med rekordfart. I början av 2007 sa sig 40% av svenskarna välja ekologiskt. Ett halvår senare hade andelen ökat till 55% (källa: AC Nielsen). Konsumenterna väljer ekologiskt av hänsyn till miljön, djurens välmående och den egna hälsan. KRAV-märket är en garanti för ekologisk produktion och står för bra miljö, god djuromsorg, god hälsa och socialt ansvar. 96% av konsumenterna känner till det gröna märket (källa: KRAV) som bland annat pryder Åbro Bryggeris Ekoöl.

- Vårt KRAV-godkända Ekoöl gör oss unika på marknaden, säger Ola Passmark, projektledare på Åbro Bryggeri. Det är något som vi självklart är väldigt stolta över. Därför kommer vi under december att gå ut med en annonskampanj i Aftonbladet och DI Weekend, som sprider vårt gröna budskap.

Åbros ekologiska sortiment består av Åbro Ekoöl på burk med alkoholhalt 2,8% och 3,5% samt Åbro Sigill på burk och flaska med alkoholhalt 5,2%

- När vi brygger Åbro Ekoöl har vi gjort ett noggrant urval av KRAV-märkta råvaror, säger bryggmästare Lennarth Anemyr. Resultatet är en ljus, svensk, välbalanserad lager med inslag av rostat bröd, humle och citrus.

Högupplösta bilder för nedladdning finns på www.abro.se/mediabank

Användarnamn: åbroLösen: lejon

Henrik Dunge, VD
Mail: henrik.dunge@abro.se

Lennarth Anemyr, Bryggmästare
Mail: lennart.anemyr@abro.se

Åbro Bryggeri är landets äldsta, men också ett av Europas modernaste familjebryggeri. Vi är 175 anställda och omsätter ca 550 miljoner kronor. Sedan 1856 har vi bryggt Åbro Original med vatten från en och samma källa i Vimmerby. Under åren har sortimentet även breddats med en rad andra ölsorter samt drycker som Rekorderlig Cider, Läskfabriken i Vimmerby och Hwila – Europas godaste vatten 1999 och 2007.