Redo för snöröjning

Redo för snöröjning

Snart kommer snön. Fastighetsskötarna arbetar då från tidig morgon med att röja snö i era bostadsområden. Den huvudsakliga prioriteringen är alltid säkerhetsaspekten och framkomligheten. Utryckningsfordon måste kunna ta sig fram.

Vid snöoväder får Eidar väldigt många frågor kring snöröjning. Vi förstår det. Särskilt när det påverkar och försvårar hyresgästernas vardag. Vi hoppas på förståelse tillbaka. Här är svar på några av de vanligaste frågorna:

1. Varför plogar ni inte gatorna?
Gatorna är en del av stadens infrastruktur. Trollhättans stad ansvarar för ploga gatorna. Vi ansvarar för våra områden.

2. Varför var inte parkeringsytan plogad en andra gång igen i morse efter snöfallet?
Därför att vi alltid prioriterar säkerhet. Vi måste se till att utryckningsfordon kan komma fram, att det är möjligt att ta sig in äldreboenden, särskilda boenden mm. Sedan tar vi hand om allmänna ytor (igen).

3. Varför har ni gjort en väg på gräset men inte plogat vägen på gården?
Det är anlagt en brandväg. Det finns en hårdgjord ytan under gräset där så att räddningstjänsten tunga stegbilar kan köra där i en nödsituation, bland annat vid höghusen på Lextorp och höghusen i kvarteret Stensmedjan på Hjortmossen. Säkerheten prioriteras alltid.

4. Varför är inte min p-plats plogad?
Eidar plogar den allmänna ytan på parkeringen och naturligtvis försöker vi att ploga även tomma p-plaster. Din p-plats kan få en snövall efter plogningen om din bil står parkerad när snöröjningen pågår. Du ansvarar själv för att skotta bort den för att komma fram.