NK i Göteborg slagträ i debatten om klassicistisk arkitektur

NK i Göteborg slagträ i debatten om klassicistisk arkitektur

I dagens Göteborgsposten blir Paul Kvanta, arkitekt och delägare på Ahrbom & Partner intervjuad angående den livliga debatten om "klassicism" i Göteborg. Det pågående NK-projektet är just nu slagträ i ett politiskt gräl med populistiska undertoner - nyligen krävde oppositionen, med moderaterna i spetsen, att fastighetsägaren Hufvudstaden ska få krav på sig att ersätta befintlig fasad med en fasad i klassisk stil, ”gärna med inspiration hämtad från NK i Stockholm”.

Ahrbom & Partner har mångårig erfarenhet av restaurering och ombyggnad av hus i olika stilar och från olika epoker – allt ifrån 1500-talets Vasatid på Riddarholmen till 2000-talets terminalbyggnader i Värtahamnen i Stockholm. Som de flesta av oss uppskattar vi den rikt varierade och blandade stad som uppstått genom sekler och generationers strävan och slit. Alla byggnader bär på en historia värd att berättas och alla dessa historier blir till berättelsen om vilka vi är, var vi kommer ifrån och vart vi är på väg.

Den pågående debatten om klassicism är intressant och den säger något väsentligt om vår tid. När vi bygger nytt kan vi också välja vilken stil vi vill. I fallet med NK i Göteborg handlar det emellertid om en befintlig byggnad som har ett kulturhistoriskt värde och där uppdraget till oss som arkitekter varit att inom ramen för kulturvärdet göra en så respektfull uppdatering som möjligt. Att oppositionen i Göteborg inte förstår skillnaden mellan att bygga om och att bygga nytt är minst sagt anmärkningsvärt. Att fastighetsägare påförs orealistiska krav på stilrenovering - vilket i fallet NK förutsätter rivning av en fullt fungerande, högkvalitativ fasad – riskerar dessutom att lägga en död hand över utvecklingen i våra stadskärnor. För en mer meningsfull debatt önskar vi att ansvariga politiker skaffar sig bättre kunskap om hållbarhet, kulturmiljö, byggandets villkor samt skillnaden på om- och nybyggnadsprojekt.

Utdrag ur artikeln:

"Arkitekten bakom nya NK i Göteborg slår nu tillbaka mot kritiken.
Han menar att ”populistiska” politiker försöker radera en epok av svensk historia från stadsrummet.
– Det här är inte värdigt en demokrati, säger Paul Kvanta, delägare på Ahrbom & Partner.
-----
Ahrbom & Partner har haft särskilda krav på sig från kommunen och det har bland annat handlat om att den gamla NK-byggnaden från 1971 måste bevaras i det nya förslaget. Byggnaden är nämligen utpekad i kommunens bevarandeprogram och anses ingå i riksintresset för kulturmiljö i centrala Göteborg då den beskrivs som ”exponent för de stora varuhusens intåg i citykärnan”.
– Det har inte nämnts över huvud taget i den här debatten, utan det verkar mer handla om att är det fult, då kan man ta bort det och slänga på något snyggare. Och då spelar det ingen roll att stilen är hundra år gammal, vi kan tydligen bara klistra på vad som helst, säger han.
-----
Paul Kvanta berättar att hans kontor har 40 års erfarenhet av att jobba med några av landets mest kulturhistoriskt värdefulla byggnader. Kontoret har bland annat varit inblandade i renoveringen av Rosenbad och Kungliga Operan i Stockholm samt stadshuskvarteren i Göteborg.
– Vi gör ingen skillnad på om en kulturhistoriskt värdefull byggnad är från 1600-talet eller 1960-talet. Vårt uppdrag är ju att inom ramen för kulturvärdet göra en så respektfull uppdatering som möjligt, förklarar han.
-----
Han tycker att NK-huset i Göteborg utgör en värdefull exponent av svensk nutidshistoria och när varuhusen började ta sig in i stadskärnorna – innan de försvann ut i förorterna igen.
– Nu tycker jag att det på ganska populistiska grunder föreslås att den här epoken av svensk byggnadshistoria bara ska tas bort ur stadsrummet för att vi just nu inte tycker att den är snygg, säger Paul Kvanta och fortsätter.
– Det är inte värdigt en demokrati, tycker jag. Det blir en form av historierevisionism och då är man farligt ute, säger han."