Lidingö stad väljer SiteVision

Nu lanserar Lidingö stad sin nya webbplats, baserad på publiceringsverktyget SiteVision. Lidingö stad valde SiteVision som utvecklas av det svenska företaget Senselogic efter en utvärdering av marknadens olika webbplattformar. Huvudmålet har varit att skapa en tillgänglig och välkomnande webbplats med enkel navigation och hjälpmedel för den som är syn- eller hörselskadad.

Lidingö stads nya webbplats är utvecklad av en projektgrupp bestående av nio personer. Tillsammans med stadens invånare ringade man in vilka målgrupper som skulle prioriteras och tog fram en ny struktur för webbplatsen.

- Vi valde att prioritera ungdomar, seniorer, föräldrar och företagare, och grundtanken var att utgå från användarnas behov, snarare än från hur vi är organiserade, säger Malin Rosenqvist, chef för informationsenheten på Lidingö stad.

För att Lidingö stads webbplats ska vara tillgänglig för alla stadens invånare har man prioriterat en tydlig navigation, att färgernas kontraster fungerar för dem som har synfel och en inbyggd uppläsningstjänst för att innehållet alltid ska gå att lyssna på oavsett vilken dator man använder.

- Vi har fokuserat mycket på sådant som kanske inte syns vid första anblicken, men som gör stor skillnad för våra användare, säger Malin Rosenqvist. Samtidigt har vi nu en mjukare och färggladare inramning, och illustrerar texterna med nytagna bilder av öns invånare.

Parallellt med utvecklingen av webbplatsen valde Lidingö stad även att flytta över sitt intranät till SiteVision.

- Trots att intranätet tillkom som en extra uppgift blev projektet endast några veckor förskjutet, säger Malin Rosenqvist. Det ser vi som ett bevis på hur väl samarbetet med Senselogic har fungerat. Vi är mycket nöjda med vårt val av leverantör.

Anders Korsvall, utvecklare och delägare Senselogic. E-post: anders.korsvall@senselogic.se. Telefon: 019-17 30 32

Om Senselogic

Senselogic AB bildades 2002 och är ett svenskt produktföretag som utvecklar SiteVision, en plattform för portalintegration och webbpublicering (CMS). Företaget driver sin verksamhet från Örebro och har idag mer än 250 kunder med över tusen webbplatser i Norden. Till kunderna hör företag, myndigheter och organisationer, samt över 100 svenska kommuner.

Läs mer på www.senselogic.se.