Svante Axelsson inviger utställningen ”Tillsammans för havsmiljön”

Lördagen den 3 maj invigs utställningen om vilka möjligheter och problem det finns för livet i havet, och vilka miljöfaktorer som kan ligga bakom. Naturskyddsföreningens generalsekreterare Svante Axelsson inviger kl 12. Utställningen ”Tillsammans för havsmiljön” ger tips och förslag på vad vi alla kan göra i vår egen vardag. Faktum är att vi kan påverka allt från den globala växthuseffekten till lokala utsläpp av övergödande eller giftiga ämnen. Genom att minska vår egen miljöpåverkan kan vi bidra till att säkra djur och växters fortlevnad för kommande generationer. Utställningen har skapats med hjälp av JOZO salt. För varje paket JOZO Havssalt som säljs i Sverige så går 50 öre direkt ner i havet igen, via Naturskyddsföreningens arbete för att rädda havets liv och projektet ”Tillsammans för havsmiljön” på Havets Hus. JOZO bedriver kampanjen för att bevara havsmiljön eftersom rena hav är livsviktigt för havets invånare – och också för att generera riktigt rent och bra salt. Läs mer om kampanjen på www.jozosalt.se Havets Hus är öppet dagligen Mellan kl 10-16 kan man dagligen ta del av västerhavets djurliv. Färden börjar vid strandområdet och fortsätter genom Västerhavets olika miljöer ända ner till de djupa bottnarna. Känn på sjöstjärnor och eremitkräftor i klappakvarier, lär lekfullt på Havets Hus strandskola, inspireras av en guidad tur, se dykare som matar djuren och delta i olika temadagar. Utbudet av aktiviteter varierar under året. Mer information om Havets Hus finns på www.havetshus.se Havets Hus ligger i Lysekil Bland annat känt för friluftsliv och konservindustri, Sveriges bästa vatten för dykning, klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna och Bohusläns vackra granitklippor. Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/templates/default____1067.aspx eller www.lysekil.se Mer information och bokning av besök: Maria Jämting, VD Havets Hus 0523-668166 0705-216530 maria.jamting@havetshus.se Mer information om havets djur: Anna-Lisa Wrange, marinbiolog Havets Hus 0523-668164 anna-lisa.wrange@havetshus.se Mer information om Havets Hus djur samt bilder kontakta: Roger Jansson, akvarietekniker och fotograf på Havets Hus 0523-668162 roger.jansson@havetshus.se Mer information om JOZO Salt Magnus Lagerberg, Marknadschef JOZO Salt Tel: 031-65 30 12, mobil: 0708-11 32 35 magnus.lagerberg@akzonobelsalt.com Mer information om Naturskyddsföreningens arbete för havsmiljön Klas Hjelm Tel: 08-702 65 16, mobil: 0702- 08 23 91 klas.hjelm@naturskyddsforeningen.se www.naturskyddsföreningen.se