3 kronor per hink rakt ner i havet

Att ha rena hav är livsviktigt för havets invånare, och också för att generera rent och bra salt. JOZO fortsätter nu sin kampanj för att bevara havsmiljön, mot foodservice, restauranger och storkök. För varje 3-kilos hink JOZO havssalt som säljs går 3 kronor direkt ner i havet igen, via Naturskyddsföreningens arbete för att rädda havets liv och projektet "Tillsammans för havsmiljön" på Havets Hus. Utfiskning, övergödning, exploatering, miljöförstöring och klimatförändringar - hoten mot det marina livet är många. Med initativet att ge tillbaka en summa pengar till havet vill JOZO belysa hur viktigt det är att vi håller våra hav rena och vad vi själva kan göra för att hjälpa till. Kampanjen riktar sig både till foodservice, restauranger och storkök, samt till konsument i butik. - Havssalt är en naturprodukt som kommer från havet, så för oss är havsmiljön viktig i dubbel bemärkelse. Självklart för att bevara alla de djurarter som finns där, men också för att havet är vårt lager. Det är bara i rena hav som vi kan utvinna riktigt rent och bra salt, säger Magnus Lagerberg, Marknadschef på JOZO Salt. JOZO Salt låter under kampanjperioden 3 kronor per såld trekiloshink JOZO Havssalt gå tillbaka till havet, via ett samarbetsprojekt med Havets Hus och Svenska Naturskyddsföreningen. För konsumenterna handlar det om 50 öre per förpackning havssalt (450g respektive 500 g). Den totala summan avgörs helt och hållet av hur mycket havssalt som säljs under perioden. Pengarna ska användas till Naturskyddsföreningens arbete för att minska hotet mot det marina livet samt att sprida kunskapen om hur viktigt det är att bevara vår havsmiljö. Dessutom kommer Havets Hus i Lysekil att sätta upp en utställning "Tillsammans för havsmiljön". Den invigs lagom till sommaren 2008. - Utställningen kommer upplysa om vilka möjligheter och problem det finns för livet i havet och vilka miljöfaktorer som kan ligga bakom. Vi ser mycket fram emot att kunna sprida kunskapen om vår havsmiljö på det här sättet tillsammans med JOZO, säger Maria Jämting, VD på Havets Hus. Projektet syftar också till att ge allmänheten bra tips och förslag på vad man själv kan göra för att påverka havsmiljön i positiv riktning. För mer information, besök http://foodservice.jozosalt.se Kampanjen omfattar: Till foodservice, restaurang och storkök JOZO Medelgrovt Havssalt (3kg) JOZO Finkorningt Havssalt (3kg) Till konsument JOZO Finkornigt Havssalt (500g) JOZO Medelgrovt Havssalt (500g) JOZO Havssalt Natriumreducerat (450g) För frågor som rör "Tillsammans för havsmiljön", kontakta: Magnus Lagerberg, Marknadschef JOZO Salt Tel: 031- 65 30 12, mobil: 0708- 11 32 55 magnus.lagerberg@akzonobelsalt.com www.jozosalt.se Maria Jämting, VD Havets Hus Tel: 0523 - 66 81 66, mobil: 0705 - 21 65 30 maria.jamting@havetshus.se www.havetshus.se För frågor som rör Naturskyddsföreningens arbete för havsmiljön, kontakta: Klas Hjelm Tel: 08 - 702 65 16, mobil: 0702 - 08 23 91 klas.hjelm@naturskyddsforeningen.se www.snf.se

• Livsmedel

Magnus Lagerberg

Presskontakt Försäljningschef Sverige & Finland JOZO Salt/Maldon Sverige & Finland 031-65 30 12