Ny rapport från Capgemini visar att Europas energiförsörjning kan vara hotad

Capgeminis årliga rapport om Europas energimarknad, European Energy Market Observatory (EEMO), visar att regionens framtida energiförsörjning kan vara hotad på grund av instabilitet på den europeiska gas- och elmarknaden. Finanskris, avregleringar samt EU:s klimat- och energipaket är några av anledningarna.

EU:s 2020 mål gällande 20 % förnyelsebara energikällor i slutkonsumtionen har lett till subventionerade investeringar inom området, och med en minskad el- och gasförbrukning står energibranschen i Europa inför stora utmaningar. År 2012 minskade elförbrukningen i Europa med 0,2 % jämfört med föregående år och med 1,2 % under första halvåret 2013 (jämfört med H1 2012). Gaskonsumtionen minskade ännu mer under 2012 med 2,2 % jämfört med föregående år men har stabiliserats under första halvåret 2013.

De låga gaspriserna i USA har också lett till ett överskott av kol som exporteras till Europa. Det har orsakat fallande kolpriser i regionen med ca 30 % under perioden januari 2012 – juni 2013 vilket har lett till en större satsning på kol jämfört med gas i Europa.

På grund av denna utveckling, satsningar inom förnyelsebara energikällor och med avsaknaden av storskalig lagring av energi står nätdriften inför nya utmaningar. Balansen mellan efterfrågan och utbud blir mer komplicerad eftersom förnyelsebara källor idag bidrar med en flyktig produktion som är svår att planera. Det leder till dubbelriktade och oförutsägbara energiflöden vilket måste förvaltas effektivt genom smarta elnät som kan hantera energin men även relevant information från bland annat smarta mätare.

”På lång sikt måste energibranschen göra betydande investeringar som ersätter nedläggningshotade gas- och kolkraftverk och bygga smarta elnät som klarar av en framtida energiomställningspolitik.”, säger Anders Barsch, sektorchef för Energi och Utilities på Capgemini Sverige AB.

Om EEMO Capgeminis European Energy Markets Observatory (EEMO) är en årlig rapport som analyserar utvecklingen inom upprättandet av en öppen och konkurrenskraftig el- och gasmarknad inom EU-27 (+ Norge och Schweiz) samt utvecklingen av målen inom EU:s klimat- och energipaket. Den 15:e upplagan baseras främst på offentliga datakällor kombinerat med Capgeminis metodologi och kunskap samt på data från helåret 2012 och vintern 2012/2013. Specifika insikter om den europeiska energipolitiken, ekonomiska resultat och värderingen av verktyg samt utvecklingen inom bytesfrekvens och kundbeteende på slutkundsmarknaden bidras av CMS Bureau Francis Lefebvre, Exane BNP Paribas och VaasaETT Global Energy Think Tank.