Capgemini tecknar avtal med Stockholms läns landsting, enheten för invånartjänster

Stockholm den 1 december 2014 – Capgemini Sverige AB har tecknat ett nytt avtal med Stockholms läns landsting (SLL), enheten för invånartjänster, gällande förvaltning och utveckling av 1177 Vårdguiden på webben och UMO inklusive hitta och jämför vård samt anonyma frågetjänster. Det nya avtalet stärker det redan existerande samarbetet med SLL och löper över ett år, med möjlighet till förlängning i ytterligare 2 år.

Capgemini kommer att förvalta och vidareutveckla nationella webbsidor och e-tjänster som drivs av Invånartjänster, Stockholms läns landsting, på uppdrag av samtliga regioner och landsting i Sverige. Capgeminis åtagande ligger i linje med Invånartjänsters mål att konsolidera och effektivisera drift och förvaltning och bidra till ett ökat e-tjänsteutbud för invånare.

Vi ser fram emot att ytterligare stärka och utveckla vårt goda samarbete med Stockholms läns landsting. Vi ser fram emot att nu även få hjälpa Invånartjänster att se till att invånarna har tillgång till den bästa informationen om hälsa och sjukvård och de bästa e-tjänsterna, säger Håkan Petersson, Senior Vice President på Capgemini.

Capgemini har sedan ett flertal år varit leverantör till både Stockholms läns landsting IT och Karolinska Universitetssjukhuset. Under åren har Capgemini levererat ett flertal förvaltnings- och utvecklingstjänster samt tjänster inom Business Information.

Det nya avtalet innebär att Capgemini stärker sin position som ledande leverantör av förvaltnings- och utvecklingstjänster inom e-tjänsteområdet. För Stockholms läns landsting innebär det att de kommer att ha fortsatt tillgång till Capgeminis nationella och internationella expertis inom e-hälsoområdet.

Med fler än 180 000 anställda i 40 länder är Capgemini en av världens främsta leverantörer av management-, teknik- och outsourcingtjänster. 2015 rapporterade gruppen en omsättning på 11,9 miljarder Euro. Tillsammans med våra kunder, skapar och levererar vi på Capgemini verksamhets-, teknik- och digitala lösningar som motsvarar kundernas affärsbehov och möjliggör innovation och konkurrenskraft. En stark multikulturell organisation har gett oss möjligheten att utveckla ett unikt sätt att samarbeta, Collaborative Business Experience™, som bygger på Rightshore®, vår globala leveransmodell.