ZINQ innehåller ingredienser som rekommenderas av Sveriges Tandläkarförbund!

Äntligen kan vi stolt berätta att ZINQ innehåller ingredienser som rekommenderas av Sveriges Tandläkarförbund. Sedan ZINQ lanserades 2019 har varumärket haft ett tydligt mål, att kunna bidra till en bättre och hälsosammare munhälsa. En målbild som nu ett samarbete med Sveriges Tandläkarförbund förstärker.

Med sin unika ingrediens – zink, i tuggummisegmentet, tog ZINQ tidigt en klar plats på marknaden som ett nytt och utmanande varumärke. ZINQs arbete med att informera konsumenten om bra munhälsa är något som ständigt ligger i fokus och produkten är både vegansk och självklart sockerfri.

Den främsta anledningen till dålig andedräkt är bildandet av svavelgaser i munhålan. Ett vanligt tuggummi eller halstablett kan bara maskera doften – inte motverka den. I början av 2022 inleddes en dialog med Sveriges Tandläkarförbund som nu äntligen mynnat ut i ett fint samarbete där Sveriges Tandläkarförbund rekommenderar användandet av ingredienser som finns i ZINQs tuggummin.

Sveriges Tandläkarförbund är den odontologiska professionens organisation och arbetar med frågor som rör tandläkarens roll i samhället. Med sina olika samarbetspartners vill förbundet bland annat bidra till att människor tar ansvar för sin orala hälsa och bedriver en god förebyggande egentandvård, helt enkelt att människor använder odontologiskt bra produkter. I detta samarbetet ställer sig förbundet bakom användningen av särskilda ingredienser som bland annat Xylitol.

Detta kommer innebära att ZINQ numera stolt kommer synas ihop med det eftertraktade och viktiga sigillet som Sveriges Tandläkarförbund har. Symbolen kommer synas både på produkten men även på diverse marknadsmaterial från våren 2022.

- ”Det är jättekul att kunna sätta en så viktig kvalitetsstämpel på ZINQ. Det är en bekräftelse på att vi har en odontologiskt bra produkt med ingredienser som rekommenderas för en bra munhälsa. Det är både viktigt och betyder mycket för vårt arbete framåt med ZINQ som produkt och varumärke.” – Martin Mattsson, Marknadschef

ZINQ finns idag i 5 olika smaker Sweet mint, Strong mint, Spearmint, Melon mint & Ginger/Orange och går att hitta i de flesta service- och livsmedelsbutiker runt om i Sverige. ZINQ säljs även i Norge, Finland och Island. Håll även utkik efter den nya smaken av ZINQ som lanseras i Sverige v.19.

För mer information, kontakta:
Hannah Mattsson, Head of PR
hannah@candypeople.com