Maribel Alvarez gästar Handelshögskolan

Dagen efter Europadagen, dvs. den nionde maj 2011, gästar Maribel Alvarez Handelshögskolan på Sveavägen. Hon är en av talarna på det seminarium, "Multilingualism and corporate life" som arrangeras av studenterna vid Handelshögskolan, Cervantes Institutet, Franska Institutet, Goethe Institutet och Filnlands Institutet.

De andra talarna är Ingela Ben Habib som är lingvist och psykologidoktor, Jean-Claude Celle som varit VD för L´Oréal i Skandinavien, professor Hermann Funk från Friedrich-Schiller universitet i Jena, Anna de Geer som är chef för Italienska Handelskammaren i Stockholm och Anne Kankaanranta, doktor i ekonomi från Aalto Universitet. Efter en kortare introduktion av var och en av talarna kommer det att hållas en paneldebatt.

Grundfrågan som ställs är om det är en tillgång att inom ett företag jobba med flera olika språk eller om det är tillräckligt att nöja sig med ett språk. Många större svenska företag har engelska och svenska som sina officiella språk vilket ibland skapar både förvirring och problem. Vad än värre är att många av dessa företag i minst lika hög grad är verksamma i andra språkområden såsom Tyskland, Finland, Italien eller Spanien. Visst är engelskan ett viktigt språk i affärsvärlden men det får inte göra att vi glömmer bort att EU består av många olika språk och att det allra största språket är kinesiskan.

Maribel Alvarez kommer prata om världens tredje språk; spanskan. Det är 450 miljoner människor som talar spanska och många av dem kan inte engelska. De finns förstås i Spanien och i hela Latin- och Centralamerika (med undantag för Brasilien) men också som en snabbt växande andel av USA:s befolkning. Maribel menar att spanskan är ganska lättillgängligt för svenskar och borde vara lika naturligt att lära sig som engelska. Att Spanien årligen tar emot över en miljon svenska besökare är ett skäl, ett annat är att spanjorer är väldigt hjälpsamma och positiva även om din spanska är fylld av nybörjarbrister.

De andra kommer säkert marknadsföra sitt språk så vi ser fram emot en intressant debatt och hoppas att till hösten det blir fler studenter från Handelshögskolan som börjar lära sig ett andra och kanske tredje främmande språk. Att läsa ett språk ger ju så mycket mer än bara språket eftersom man samtidigt lär känna en kultur och ett – eller flera – samhällen. Det är kunskaper som kan bli avgörande i den framtida karriären.

Konferensen pågår 17. 00 – 20.00, det är gratis inträde men du måste registrera dig på stockholm@campusfrance.org

PB

• debattpanel