Alfombra Roja; det lilla företaget med det stora hjärtat!

Alfombra Roja (Röda Mattan) är det lilla företaget med det stora röda hjärtat och en imponerande bredd i sin verksamhet. Det startades 2005 och drivs idag av Maribel Alvarez, spanjorskan som gjort Stockholm till sin hemstad och som flyger (klimatkompenserat förstås) fram och tillbaka mellan Sverige och Spanien i sin mission och sin dröm; att föra de två länderna närmare varandra.

Alfombra Roja arbetar med att introducera spanska företag och idéer i Norden genom att arrangera möten och konferenser, events och presentationer, studieresor och att skapa samarbeten. Delegationer från regioner och kommuner, företag och organisationer möts av Alfombra Rojas röda matta. Varje grupp, varje besök, planeras lika minutiöst och skräddarsytt utifrån mål och behov oavsett om den är liten eller stor, oavsett om det är en grupp fattiga studenter eller ett resursstarkt företag.

Det viktiga är att uppnå resultat och att gruppen kan ägna sig åt det de kommit för att göra och får den service de behöver i form av tolkhjälp, transfer, utflykter, boende, måltider, arrangemang, möten med rätt personer och alla de där andra tusentals detaljer som ska klaffa och fungera.

Alfombra Roja arbetar också åt andra hållet. Med den starka kronan är det fördelaktigt för svenska företag, organisationer, grupper och idrottsföreningar att lägga sin konferens, studieresa eller träningsläger i Spanien. Det finns många spanska företag som är ivriga på att välkomna svenska samarbetspartners på många områden; t.ex. bygge och inredning, ekologiska konsumtionsvaror eller teknik. Det finns fantastiska idrottsanläggningar och stimulerande mötesplatser till glädje för svenska grupper och företag men det gäller att hitta rätt i djungeln – och det är just vad Alfombra Roja är så bra på.

Alfombra Roja har arbetat med att föra ut svenskt mode och att introducera spanska klädesmärken som arbetar miljö- och humanmedvetet på den nordiska marknaden. De har arrangerat studie- och besöks-resor för arkitektgrupper för att se modernt och ekologiskt spanskt bygge och design och introducerat kvalitativ och hållbar spansk inredning för offentliga lokaler på den nordiska marknaden. De har tagit hand om grupper av studenter på utbytesprogram inte bara från Norden till Spanien eller från Spanien och Latinamerika till Norden utan också från Irland, Estland och andra länder till Sverige.

Till allt detta tillkommer alla de events, utbildningar, presentationer och introduktioner Alfombra Roja genomför; ekologiska hus längs den spanska kusten för svenskar som söker sig till solen och värmen, uppskattade personalsammankomster med spanska influenser, flamencokvällar på Stallet och på turné i Sverige och mycket annat.

Alfombra Roja är det lilla företaget som rullar ut den röda mattan med stora hjärtan invävda men som ser till att varje liten detalj i arrangemangen fungerar perfekt. Varje projekt är skräddarsytt och Maribel Alvarez berättar att ingen dag är den andra lik:

”När jag vaknar på morgonen vet jag aldrig exakt vilka utmaningar jag kommer att möta under dagen. Det är det som är så härligt. Att tillsammans med min underbara personal och det kontaktnät vi arbetat upp i Norden och i Spanien vet jag att det alltid går att hitta vägar för att uppnå det perfekta mötet. Vad är affärsliv och kultur, idrott och studier om inte möten över gränser och att människor och organisationer, företag och fotbollslag, kulturer och språk möts och utbyter erfarenheter, kunskap och glädje i ett ömsesidigt givande samarbete? Det är det jag brinner för!”

Maribel Alvarez har studerat internationell juridik med inriktning på kommersiell- och konkurrenslagstiftning och handelsrelationer inom Europa och med tredjepartsländer. Hon har arbetat som studieorganisatör i Valencia, affärsutveckling i London men ända sedan tidiga år känt något speciellt för Sverige samtidigt som hon aldrig kommer släppa kontakten med sitt ursprung. Bättre förutsättningar än det – kopplat till en snabbhet, effektivitet och ett varmt hjärta – finns inte då det gäller att hitta nya samarbeten mellan den iberiska och den skandinaviska halvön. Norra och södra Europa möts.

Det kan vara värt de minuter det tar för dig att lyfta luren och prata med Maribel även om du inte just nu har några konkreta planer på ett utbyte med Spanien. I åtminstone sju fall av tio kommer Maribel att visa dig på potentialer och möjligheter till affärer, besparingar och stimulans du inte ens visste fanns! Låt Alfombra Roja ge dig ett förslag på hur de kan rulla ut den röda mattan som passar just Dig och din grupp!

• Kontrakt, uppdrag

• träningsläger