Många oroas över att HBTQ+-svenskars rättigheter kan försämras

Många oroas över att HBTQ+-svenskars rättigheter kan försämras

35 procent av svenskarna är oroliga för att HBTQ+-personers rättigheter ska utvecklas negativt i Sverige. Det visar en ny Sifo-undersökning från 7-Eleven och Regnbågsfonden. Enligt Regnbågsfonden kan en förklaring vara extremhögerns framgångar i Europa.

Oron över att HBTQ+-personers rättigheter ska utvecklas i negativ riktning är särskilt framträdande bland kvinnor, där 47 procent uppger detta jämfört med 27 procent av männen. Samtidigt visar undersökningen att hela 97 procent av svenskarna är medvetna om att HBTQ+-personer ofta helt eller delvis saknar rättigheter i andra delar av världen.

– Svenskarnas oro kan förklaras av de högerströmningar som fått fäste i flera europeiska länder, särskilt efter extremhögerns framgångar i Europa. Många av dessa partier har åsikter om HBTQ+-personer som är främmande för de flesta av oss i Sverige. Risken är att dessa strömningar kan komma att påverka det politiska klimatet i hela EU och därmed försämra HBTQ+-personers rättigheter i Europa, säger Aaron Kroon, styrelseledamot på Regnbågsfonden.

När det gäller vad svenskarna vill att Sverige ska göra mot länder vars lagar diskriminerar, utövar våld eller kränker HBTQ+-personers rättigheter, svarar:

• 59 % vill att Sverige ska använda vårt EU-medlemskap för att utföra påtryckningar
  • 34 % vill att Sverige offentligt ska fördöma landets lagar
  • 29 % vill att Sverige ska förstärka relationen med landet genom utbildande åtgärder
  • 16 % vill att Sverige ska avböja statsbesök med landet
  • 15 % vill att Sverige ska införa sanktioner mot landet
  • 10 % anser att Sverige inte bör göra någonting alls

– Vi arbetar kontinuerligt med olika projekt för att globalt främja HBTQ+-personers rättigheter. Vi ser stora framsteg i vissa länder, men också att utvecklingen går åt fel håll i andra, exempelvis i Uganda, Italien och Georgien, fortsätter Aaron Kroon, styrelseledamot på Regnbågsfonden.

– På 7-Eleven vill vi vara en röst som bidrar till ett öppnare samhälle i dessa viktiga frågor. För att lära oss mer och höja kunskapsnivån har vi därför tagit fram rapporten Alltid Öppna i samarbete med Regnbågsfonden, som bedriver ett mycket viktigt globalt arbete, säger Linnea Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige, franchiseägare till 7-Eleven Sverige.

Alltid Öppna
Fler resultat från Sifo-undersökningen har även sammanställts i rapporten “Alltid Öppna” som 7-Eleven har tagit fram tillsammans med Regnbågsfonden. Läs hela rapporten här: https://7-eleven.se/alltid-oppna/

Om undersökningen: Rapporten är baserad på en riksrepresentativ Sifo-undersökning där 1010 personer i åldrarna 18-79 år intervjuades mellan den 20-23 maj 2024.

Om Regnbågsfonden
Regnbågsfondens ändamål är att arbeta med finansiering till stöd för kompetenta organisationer och projekt i länder där regnbågspersoner diskrimineras, förföljs och dödas. Regnbågsfonden arbetar också med påverkansprojekt i Sverige i samarbete med andra organisationer. Läs mer om projekten på: https://regnbagsfonden.org/projekt/

För att stötta Regnbågsfondens viktiga arbete för HBTQ+-personers rättigheter i världen kommer 7-Eleven Sverige att under 2024 donera 2 kronor för varje såld liten bryggkaffe under West Pride, Malmö Pride och Stockholm Pride till organisationen.

Kategorier

7-Eleven har funnits i Sverige sedan 1984 och i dag finns det 80 butiker i landet, främst i storstadsregionerna, där varje butik drivs av sin egen franchisetagare. Med fokus på att lösa kundernas vardagliga behov - vare sig det är för stans bästa kopp, en god lunch eller för att mjölken tog slut, är 7-Eleven en del av stadens puls. 7-Eleven Sverige ägs av Reitan Convenience Sweden AB och driftsformen för konceptet är franchise. 7-Eleven.se

Alice Käck

Presskontakt Pr-konsult +46 73 610 25 54

I alla lägen.

7-Eleven är världens största servicebutikskedja och grundades i USA år 1927 av Joe C Thompson. 1984 öppnade den första butiken i Sverige på Tomtebogatan i Stockholm och idag finns 7-Eleven på cirka 80 platser med fokus i storstäderna. 7-Eleven Sverige ägs av Reitan Convenience Sweden AB och driftsformen för konceptet är franchise.

Hos oss kan du njuta av stans bästa kopp, en nybakad brownie eller en god lunch. Här finns mjölken du glömde köpa, saltet som tog slut eller nattmackan när du inte kunde sova. Oavsett om du väljer 7-Eleven för saker du glömt, plötsliga behov, när lusten faller på eller när det ska gå fort, finns 7-Eleven vid din sida. I alla lägen.