Gå direkt till innehåll
Inhägnad av E6 och jordskredet i Stenungsund. Hit kan man köra men inte längre fram.

Vi hjälps åt kring jordskredet i Stenungsund

Vi hjälps åt. Alltid. Men i vissa situationer blir det extra viktigt och extra självklart.

Idag kan vi summera en omtumlande och annorlunda vecka. Vår depå i Stenungsund ligger intill jordskredet och tillgängligheten påverkas. Men framförallt påverkas väldigt många av våra grannföretag och en mängd människor som jobbar i och runt området. Vi vet – påverkan är mycket större än så, men det är det vi ser när vi tittar ut genom fönstret i Stenungsund och pratar med våra kunder. Så när vi fick frågan om vi kunde hjälpa till att montera byggstängsel runt rasområdet, så var svaret enkelt. Och nu har vi monterat 2,5 km byggstängsel på knappt 30 timmar. Stängslat in 17 hektar. På vägar, genom sly, i skogen, i mörkret på kvällar och inpå natten.

– Det var nog 25-30 personer ute som mest på natten. Då är det inräknat alla, lastbilschaufförer, samordnare och montörer. Det var mycket som skulle samordnas, vatten och förnödenheter och säkerhetspersonal, säger depåchef Mikael Risberg. Ett antal pumpar har vi också fått på plats då det finns mycket vatten på området och även stor risk för översvämning av Norumsån som går genom rasområdet.

Att samtidigt låna ut våra lokaler för att samlas i, ha möten i, för att värma sig och för att ha matpaus känns givetvis självklart.

Under förra helgen samlades vi för att se hur vi skulle påverkas, hur vi kunde hjälpa till och hur våra kunder och samarbetspartners drabbats. Det gjorde också att vi redan på måndag morgon stod beredda på att rycka ut, var sammanpratade kring hur vi kunde bidra och agera. Alla våra depåer och avdelningar har blivit involverade, vi har finkammat alla våra lager på byggstaket och även lånat in personal från samarbetspartner.

– Vi vet att de allra flesta hade gjort på samma vis och det känns bra. Så himla gott att se att så många ställer upp när det gäller och vi är mycket glada över att få förtroendet att hjälpa till!