Vi hjälper till med att välja plattform

Vi hjälper till med att välja plattform

Att välja e-handelsplattform kräver både erfarenhet och kontakter med tänkbara plattformar för att kunna göra en komplett och effektiv utvärdering. Vi har över 16 års erfarenhet av detta och hjälper gärna till att ställa upp kravbilden mot funktionalitet i olika plattformar för att på så sätt skapa bästa möjliga beslutsunderlag för er satsning.

Det finns många olika faktorer att ta hänsyn till som varierar från kund till kund. Det är inte heller några konstanter utan kan ändras. Några av de saker som måste övervägas är:

• Funktionalitet – Särskilt viktigt att tänka på vilka specialfunktioner som er verksamhet kräver som kanske inte ingår som standard hos alla plattformar. Hur mycket kan anpassas, är det tillräckligt för er e-handel?
  • Skalbarhet – Planera alltid för att e-handelssatsningen ska kunna växa, det blir kostsamt att snabbt växa ur en e-handelslösning. Det är viktigt att kunna hantera både en större mängd beställningar och ökad trafik.
  • Integrationer – Det är viktigt att välja en e-handelsplattform som erbjuder de integrationer ni behöver och kan behöva. Att tänka Composable commerce är allt mer populärt för att använda exakt de komponenter som behövs för att skapa den optimala lösningen där det är enkelt att byta ut enskilda byggstenar. Det kan handla om affärssystem, WMS (lagerhanteringssystem), OMS (Order Management System), CRM, PIM, betalväxel (PSP), sök och personalisering.
  • Affärsmodell – Har plattformen bra stöd för just er affärsmodell som ni har nu eller som kan vara aktuell inom en snar framtid? Exempel på sådan kan vara cirkulär handel där stöd för second hand och vintage kan vara aktuellt i takt med att recommerce blir allt mer populärt bland konsumenter som vill köpa begagnat.
  • Internationalisering – Säljer ni redan nu till flera marknader, språk och valutor eller har planer på att göra det? Då är plattformens stöd för internationalisering viktig att jämföra.
  • Drift – Allt mer driftas i molnet och on prem blir allt ovanligare. Välj en plattform som stödjer er strategi kring cloud/on prem.
  • Kostnad – Eftersom alla plattformar inte erbjuder samma standardfunktionalitet eller prissättning baserat på försäljning eller volym så är det viktigt att göra en jämförelse i kostnad för olika scenarion. Olika tillägg skiljer sig också samt kostnader för underhåll. Det är även skillnad på open source och olika SaaS-plattformar.
  • Versionsuppdateringar – En sak att jämföra är om plattformen uppdaterar enligt konceptet Evergreen eller om större uppdateringar till nya versioner måste göras. Evergreen syftar på att man lyckas släppa nya versioner där funktioner och justeringar görs utan att man skapar breaking changes. Man kan dock fortfarande behöva bygga ut sin lösning ovanpå plattformen för att kunna ta del av vissa nya funktioner.
  • Demo – För att få en känsla för hur det är att jobba i plattformen är det bra att känna på det i en demoversion där man kan prova på.

De e-handelsplattformar vi just nu jobbar med är Litium, Norce, Omnium, nopCommerce, Bizzkit och Optimizely. Men vi har alltid jobbat plattformsoberoende och utvärderar ständigt nya intressanta alternativ. Du kommer att få ett förslag från oss att ta ställning till, men valet är alltid ditt.

Vi har även erfarenhet av att hjälpa till i projekt som expertkonsulter inom lösningsarkitektur eller interim e-handelschef så att ni kan få den hjälp ni behöver för att komma framåt med er satsning.