FLAG – guiden om klimatmål för gröna sektorn är nu lanserad.

FLAG – guiden om klimatmål för gröna sektorn är nu lanserad.

Den 28 september lanserade Science Based Targets initiative sin guide för den gröna sektorn; Forest Land and Agricultural Guidance (FLAG). Den möjliggör för företag inom landintensiva verksamheter att sätta skarpa klimatmål i linje med vetenskapen. FLAG är världens första vägledning som innehåller riktlinjer för landbaserade utsläpp och upptag. Det innebär att vissa utsläppskällor som tidigare inte inkluderats nu kommer att kunna komplettera klimatmålen men även att vissa former av kolinlagring kan räknas in för måluppfyllnad.

Hur hänger FLAG ihop med Greenhouse Gas Protocol?
Det finns en tydlig koppling till GHG-protokollets nya tillägg, Land Sector and Removals Guidance, som just nu testas och granskas. GHG-protokollet sätter upp regler för beräkningar och vad som ska inkluderas i företagets klimatbokslut, vilket sedan utgör basen för att kunna sätta vetenskapsbaserade mål enligt Science Based Targets (SBT).

Varför är FLAG viktigt och hur kommer det beröra företagen?
FLAG och GHG-protokollets kommande Land Sector and Removals Guidance är oerhört betydelsefulla för det strategiska klimatarbetet för företag inom den gröna sektorn, där landanvändning idag står för 22 procent av de globala utsläppen. Vetenskapen har länge pekat ut den viktiga roll som förändrad markhantering och kolsänkor spelar i en 1,5 graders-värld. Åtgärder inom dessa områden ingår i samtliga scenarion som IPCC presenterar. Det uppskattas att sektorn genom minskade utsläpp och ett ökat upptag kan bidra med upp till 37 procent av de åtgärder som behövs till 2030. Genom FLAG ges konkreta verktyg och incitament för att adressera dessa områden.

Det finns olika sätt att sätta FLAG-mål beroende på vilken roll i sektorn verksamheten har. För företag som i sin värdekedja har många olika typer av markanvändning kan en så kallad sektorväg användas, då räknar man samman en generell minskningstakt. Om verksamheten är mycket specifikt kopplad till en produkt som FLAG omfattar kan målet sättas för produkten och dess förutsättningar. Detta kallas den produktspecifika vägen och är framtagen för att möjliggöra relevant målsättning oavsett om du är skogsägare eller veteodlare. Troligen kommer vi se en snabb utveckling av berörda företags klimatstrategier när nu fler utsläpp och upptag i verksamheten och dess värdekedja adresseras.

Finns det en risk att vissa miljöskadliga verksamheter legitimeras om kolinlagring nu ska inkluderas i klimatmålen?
Förskönande klimatambitioner är något att ständigt vara uppmärksam på. Detta adresseras redan på generell nivå av SBTi genom att ett net zero-mål ska vara mer ”zero” än ”net”, vilket innebär att utsläppsreduktionen ensamt ska vara i linje med 1,5 graders global uppvärmning och endast de kvarvarande utsläppen därefter ska neutraliseras med hjälp av permanent inlagring av kol. För ett FLAG-mål gäller nettoeffekten av utsläppsminskningar och kolupptaget, men kolinlagring kan inte överföras för att uppfylla ett annat SBT-mål. Det ska exempelvis inte vara möjligt att kolinlagring i till exempel skog ska kunna göra att ett oljebolag når sitt minskningsmål genom inköp av skog.

Vilka verksamheter berörs av FLAG?
De sektorer som måste sätta ett FLAG-mål är de med direkt landintensiv verksamhet. Exempelvis skogsbruk, skogs- och pappersprodukter och massaindustrin, jordbruk och livsmedelsproduktion inklusive förädling och återförsäljning. Även andra verksamheter kommer att omfattas av kravet om mer än 20 procent av utsläppen från verksamhetens värdekedja kommer ifrån landanvändning. Detta tröskelvärde för inkludering medför troligtvis att exempelvis textilbranschen kommer att omfattas av FLAG. Från april 2023 måste de målsättande företag som omfattas av FLAG-kraven sätta mål enligt FLAG-kriterierna.

Det kan låta besvärligt att inkludera mer i sin klimatredovisning men faktum är att det är en fantastisk möjlighet som öppnar upp för många fler typer av åtgärder och ger handlingskraft till alla företag i hela värdekedjan att arbeta tillsammans för att lösa klimatutmaningen. 2050 har under de senaste åren haft förmånen att arbeta tillsammans med många företag som sett stora fördelar med att gå före och ta ett stort ansvar för att begränsa uppvärmningen. Med FLAG-guiden på plats finns det nu möjligheter att sätta heltäckande vetenskapsbaserade mål.

Anders Grönvall

Presskontakt Pressansvarig Marknadsföring 073-363 03 31

Din strategiska hållbarhetspartner – sedan 2013

2050:s vision är "Goda affärer på en planet i balans". Vi hjälper uppdragsgivare till ökad hållbarhet och lönsamhet med hjälp av våra kärnkompetenser: analys, kommunikation och affärsutveckling. Tillsammans med 2050 får ni en samarbetspartner som vet hur lönsamma affärer skapas inom planetens gränser.

Med våra värdeord mod, lust och kreativitet verkar 2050 i gränslandet mellan politik, forskning och näringsliv. Vår viktigaste kompass är att vara en del i förverkligandet av de Globala målen och därmed integrerar vi alla hållbarhetsdimensioner i uppdragen.

Som föregångare inom området har vi sedan 2013 fortsatt att kanalisera och utveckla grundarnas engagemang, kompetens och driv i miljö- och klimatfrågorna. Våra medarbetare har kompetens och erfarenhet att stötta dig under hela eller delar av resan mot netto noll.