EU-TAXONOMIN Så redovisar storbolagen på Stockholmsbörsen

EU-TAXONOMIN Så redovisar storbolagen på Stockholmsbörsen.

2050 Consulting har under våren gått igenom års- och hållbarhetsredovisningarna från 90 storbolag på Stockholmsbörsen för att se hur de rapporterar enligt EU-taxonomin. Det är första året som bolagen redovisar förenlighet med taxonomin och inte bara hur stor del av verksamheten som omfattas. Vi har analyserat de tre nyckeltalen omsättning, driftsutgifter och kapitalutgifter och har även jämfört hur stort utrymme som taxonomin ges i rapporterna.

Vår genomgång visar att endast drygt en fjärdedel av börsbolagens samlade omsättning år 2022 omfattas av EU-taxonomin och att knappt 6 procent av bolagens omsättning i snitt är förenlig med taxonomin. Siffrorna varierar dock mycket beroende på sektor. Högst andel verksamhet som omfattas av samt är förenlig med taxonomin hittar vi i fastighetssektorn. Dessa insikter och många fler lyfts i rapporten där vi analyserar nuläget och även blickar framåt på vilka möjligheter och utmaningar som kan tänkas vänta runt hörnet.

Läs och ladda ned rapporten: EU-TAXONOMIN Så redovisar storbolagen på Stockholmsbörsen

Läs artikel i Aktuell Hållbarhet: Svenska företag nollrapporterar – experten: ”Borde beröras av taxonomin”

Anders Grönvall

Presskontakt Pressansvarig Marknadsföring 073-363 03 31

Din strategiska hållbarhetspartner – sedan 2013

2050:s vision är "Goda affärer på en planet i balans". Vi hjälper uppdragsgivare till ökad hållbarhet och lönsamhet med hjälp av våra kärnkompetenser: analys, kommunikation och affärsutveckling. Tillsammans med 2050 får ni en samarbetspartner som vet hur lönsamma affärer skapas inom planetens gränser.

Med våra värdeord mod, lust och kreativitet verkar 2050 i gränslandet mellan politik, forskning och näringsliv. Vår viktigaste kompass är att vara en del i förverkligandet av de Globala målen och därmed integrerar vi alla hållbarhetsdimensioner i uppdragen.

Som föregångare inom området har vi sedan 2013 fortsatt att kanalisera och utveckla grundarnas engagemang, kompetens och driv i miljö- och klimatfrågorna. Våra medarbetare har kompetens och erfarenhet att stötta dig under hela eller delar av resan mot netto noll.