Gå direkt till innehåll
Maria Erdmann, VD GodEl (foto: Erik Cronberg) och Gunnar Jönsson, VD 1KOMMA5° Sverige & Norden (foto: Evelina Sigetty)

GodEl och 1KOMMA5° lanserar solcellssamarbete

Från och med den 11 juni får privatkunder hos GodEl, gamla som nya, hela 5 000 kronor i avdrag på sin framtida elräkning om de investerar i solcellssystem och smarta energilösningar från 1KOMMA5°. Samarbetet är en allians i hållbara val – 1KOMMA5°:s solpaneler gjorda av tyskt kisel med lägre klimatavtryck och europeiska, marknadsledande garantier var avgörande för GodEl i valet.

GodEl har, efter en upphandling, valt 1KOMMA5° som samarbetspartner för solsystem till sina privatkunder. Ett ambitiöst hållbarhetsarbete var den avgörande faktorn bakom beslutet. 1KOMMA5°:s solceller är ensamma på den svenska marknaden om att ha tillverkats med europeiskt kisel, i detta fall tyskt kisel. Lägre klimatavtryck och marknadsledande europeiska garantier av produkt och effekt är andra tunga fördelar, tillsammans med vetskapen om att solceller regelbundet kvalitetstestas hos Europas största solforskningsinstitut.

”Vi är stolta över att kunna erbjuda alla Sveriges villakunder solceller med ett rejält avdrag på framtida elräkningar. Vi arbetar för ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet och mig veterligen är GodEl det enda elbolaget i världen som ger all vår vinstutdelning till välgörenhet. Att 1KOMMA5° liksom oss har ett ambitiöst hållbarhetsarbete var avgörande i vårt val av solcellspartner”, säger Maria Erdmann, VD på GodEl.

"Att inleda ett samarbete med GodEl är en viktig milstolpe för oss på 1KOMMA5° och vi är oerhört stolta över att de valt oss som samarbetspartner. Tillsammans ser vi till att fler hushåll kan producera egen solel, säkerställer omställningen till energismarta hem och främjar användningen av förnybar energi i Sverige. Detta samarbete markerar ett betydande steg mot en mer hållbar framtid", säger Gunnar Jönsson, VD på 1KOMMA5° Sverige.

Kort om GodEl
GodEl är Sveriges åttonde största elbolag. Sedan starten 2005 driver vi förändringen till en schysst elmarknad för kund, miljö och omvärld. Elen är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval och avtalen är rörliga. Vi har enligt SKI Sveriges mest nöjda privatkunder och har enligt Kantar Public högst anseende i branschen. Vi ägs av den svenska stiftelsen GoodCause, vars enda mål är att starta företag och låta vinsten gå till välgörande ändamål. Hittills har GodEl genererat 74 miljoner kronor till välgörenhet. Vi är anvisningsleverantör till Ellevio.

Kort om 1KOMMA5°
1KOMMA5° är leverantör av energismarta lösningar med målet att omvandla 500 000 byggnader per år till koldioxidneutrala hem fram till 2030 för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Företaget erbjuder kunderna en one-stop-shop för inköp och installation av smarta energisystem, inklusive solceller, ellagring, elbilsladdning, uppvärmning och energistyrsystemet Heartbeat.

Målet är en Europatäckande, marknadsledande hård- och mjukvaruplattform som kan omvandla till klimatneutral elproduktion, uppvärmning, ellagring och mobilitet. För närvarande driver 1KOMMA5° mer än 75 anläggningar med cirka 2 000 anställda i Tyskland, Sverige, Finland, Danmark, Spanien, Nederländerna och Australien. Läs mer på www.1komma5.se.

Kontakt GodEl
Ellen Jurell
PR- och Partneransvarig
ellen.jurell@godel.se