121.nu lanserar Sveriges första kostnadsfria varumärkessökmotor

Sökföretaget 121.nu lanserar Sveriges första gratistjänst för sökning i det svenska varumärkesregistret. Genom ett avtal med Patent- och registreringsverket (PRV) får 121.nu tillgång till alla registrerade svenska varumärken som gäller i Sverige.

I den nya versionen kan man nu söka på lydelse (texten i det registrerade varumärket), innehavare (namn på ägaren) och registreringsnummer. Det går att välja mellan två olika typer av träfflistor beroende på om man vill ha bilder på varumärken eller textinformation. Med bildsöket kan du direkt söka ett företag och få upp alla dess varumärken i bildform. Detta ger en enkel överskådlig blick på något som annars kan kännas krångligt. Här hittar du också topplistor. Exempelvis på företag med flest antal registrerade varumärken i Sverige eller de mest populära sökningarna som görs just nu.

Klicka här för att se hur en sökning ser ut på "IKEA" med fokus på textinformation.
Klicka här för att se hur samma sökning ser ut med fokus på bildinformation.

Via 121.nu, eller one to one, ges tillgång till allehanda information om över 1 700 000 företag, myndigheter och organisationer. På företagens infosidor finns information om hur många registrerade varumärken de har, när de registrerades och dess lydelse. När du klickar på ett varumärke kommer det upp allt du behöver veta om just det varumärket. Detta är 121.nu helt ensamma om att tillhandahålla i denna form.

- Det känns roligt att vi får vara med och lansera Sveriges första kostnadsfria sökmotor för registrerade varumärken. Det är nytt och fräscht och vi har redan lite extra krydda som vi kommer lägga till i nästa version, säger Jonathan Isacsson, vd på 121.nu.

De 5 företag som har flest registrerade varumärken i Sverige är:

1 ASTRAZENECA AB (661)
2 MARS SVERIGE AB (385)
3 V&S VIN & SPRIT AB (331)
4 TELIASONERA AB (328)
5 ARLA FOODS AB (PUBL) (265)

PRV arbetar för att sprida kunskap om vikten av att skydda sina idéer. Vill man inte att andra ska tjäna mer pengar än man själv på det man lyckats skapa, så bör man se om sitt hus. Därför är det bara positivt att varumärkesregistret nu blir tillgängligt för alla utan kostnad, säger PRV:s kommunikationschef Ola Bergfeldt.

PRVs egna pressmeddelande återfinns här.

121.nu är ett av de ledande sökföretagen på den svenska mediemarknaden. Via 121.nu får företag, myndigheter och privatpersoner tillgång till en kvalitativ sökdatabas över Sveriges näringsliv. Vår egenutvecklade sökteknologi gör att både köpare och säljare snabbt kan hitta det de söker efter. Bolaget etablerades 1998 och har idag 60 anställda, med huvudkontor i Jönköping.

Om Patent- och registreringsverket
PRV ger skydd och ensamrätt till tekniska idéer, varumärken och design. PRV ger dig möjlighet att byta ditt personnamn och skaffa utgivningsbevis för tidskrifter, så kallade periodiska skrifter. PRV erbjuder uppdragstjänster och kurser inom alla sina områden. PRV är en avgiftsfinansierad statlig myndighet som finns i Stockholm och Söderhamn med cirka 450 medarbetare.

Jonathan Isacsson, VD

• Juridik