Se vad politikerna har för uppdrag inom näringslivet

Företagssöktjänsten 121.nu lanserar en kostnadsfri tjänst som innebär att man kan få veta om personer verksamma i ett företag kandiderade till valet 2010. Informationen visar vilket parti de kandiderade för samt om de kandiderade på kommunal-, läns- eller riksnivå.

Nu har alla möjlighet att ta reda på vad våra folkvalda har för uppdrag inom näringslivet. Företagssöktjänsten 121.nu utökar sin kostnadsfria information om svenska företag. Nytt är att man numera kan se om personer med uppdrag i ett företag kandiderade i höstens val.

Informationen visar om personen kandiderade på kommun-, läns- eller riksnivå. En ikon visar symbolen för det parti personen kandiderat för. Det finns egna ikoner för alla riksdagspartierna samt Piratpartiet och FI. Är det något annat parti visas en generell ikon (det finns totalt ca 220 partier).

I länken nedan finns en lista med politiska partier där man kan se att Socialdemokraternas kandidater i höstens val har uppdrag för 2835 olika företag. Man ser också att Moderaternas kandidater också är väldigt aktiva inom näringslivet, då det finns 8757 företagsuppdrag på 8691 moderata kandidater. Se även information längst ned i mejlet.

En del politiska kandidater har uppdrag för flera företag. En sökning på f.d. justitieminister Thomas Bodström visar t.ex. att han ingår i styrelsen för tre olika företag.

Företagssöktjänsten hos 121.nu är gratis och utan krav på medlemskap.

- Ur ett demokratiskt perspektiv är det viktigt att den här typen av information är tillgänglig för alla, därför är vi väldigt stolta över att ha tagit fram den här tjänsten, säger Jonathan Isacsson, VD 121.nu.

Jonathan Isacsson, VD på 121.nu

121.nu är en ledande företagssöktjänst på den svenska marknaden. Via 121.nu får företag, myndigheter och privatpersoner tillgång till en kvalitativ sökdatabas över Sveriges näringsliv. Egenutvecklad sökteknologi gör att både köpare och säljare snabbt kan hitta det de söker efter. Bolaget etablerades 1998 och har idag 60 anställda, med huvudkontor i Jönköping.

• kandiderade till valet 2010
  • politiker