Se hur mycket småföretagen delar ut till ägarna

Företagsupplysningstjänsten 121.nu är idag den sökmotor som visar mest information om Sveriges företag. Nu tar söktjänsten ännu ett kliv framåt och publicerar vilken aktieutdelning företagen tar ut. Aktieutdelning är den ersättning som aktiebolaget betalar ut till dem som äger aktier i bolaget.

- Vi är idag en av de ledande företagssöktjänsterna i landet. Det är viktigt att våra användare känner att de får en bättre helhetsbild av företagen de söker upp hos oss än hos våra konkurrenter. Alla företagssöktjänster presenterar information olika och de gäller att inte bara ha unik information om företag som vi har, utan även presentera den på bästa sätt. Uppgiften om aktieutdelning som vi nu väljer att publicera kan indikera på en fortsatt stark utveckling hos ett bolag även efter bokslutsdatum. Detta gör uppgiften relevant vid en finansiell bedömning av bolaget.

För att få tag på uppgiften om aktieutdelningar har det vanligaste sättet varit att ladda ner det sökta bolagets årsredovisning mot en kostnad. Informationen i en årsredovisning är för den ovane inte helt lättöverskådlig. Det lättaste sättet är att söka efter ett företag via 121.nu.

Så här söker du efter ett företags aktieutdelning via www.121.nu: Sök ett företag, t ex Akelius fastigheter AB, klicka på företaget och sedan på fliken ekonomi. Under rubriken noter finns underrubriken utdelning till aktieägare. I Akelius fastigheter AB fick aktieägarna dela på 1 miljard kronor under 2008/2009.

Jonathan Isacsson, VD på 121.nu
Epost: jonathan@121.nu

121.nu är en av de ledande företagssöktjänsterna på den svenska marknaden. Via 121.nu får företag, myndigheter och privatpersoner tillgång till en kvalitativ sökdatabas över Sveriges näringsliv. Egenutvecklad sökteknologi gör att både köpare och säljare snabbt kan hitta det de söker efter. Bolaget etablerades 1998 och har idag 80 anställda, med huvudkontor i Jönköping.

• ekonomisk information om företag
  • offentlig informtion
  • ersättning till aktieägare