121.nu är Sveriges snabbaste sajt

Bland tusentals högkvalitativa svenska sajter har företagssöktjänsten 121.nu tagit sig in bland de hundra bästa sajterna i Sverige. Under pompa och ståt på Café Opera under gårdagen klev 121.nu som nykomling in på Topp100-listan som en av Sveriges bästa sajter. I samma sajtkatagori fanns även Eniro.se och Hitta.se med.

Processen att ta fram Sveriges 100 bästa sajter kräver hundratals timmars research. En expertgrupp på sex personer jobbar utifrån ett antal bedömningskriterier där varje sajt betygssätts på en skala från 1(dålig) till 5(bäst). De sajter som får en hög poäng är aktuella för att komma med på Topp100.

Bedömningskriterier
* Utvecklingskraft – Vad har hänt sen förra året?
* Affärsutveckling – och nytänkande (hitta nya affärer, innovation)
* Innehåll – (kundnytta och kvalitét)
* Öppenhet – nyttjar nätets dynamik (API:er,delning av innehåll)
* Form och funktion

Juryns motivering till 121s kvalificering till listan löd som följande: ”121.nu länkar samman olika informationskällor och ger oss snabb koll på företagsinformation med möjlighet till fördjupning. I år har man bland annat lanserat en sökmotor som avslöjar alla myndigheters transaktioner och koncernförhållanden. Till de mer spektakulära nyheterna hör streetview-tjänsten där det går att se firmatecknarens boenden.”

121.nu toppar dessutom listan för laddningstider på Sveriges 100 bästa sajter. Den laddar på 0,9 sekunder, vilket gör sidan till Sveriges snabbaste sajt. Laddningstid har betydelse för försäljningen på en sajt beroende på hur tålmodig besökaren är.

- 121.nu verkar ha följt ”best practice” stenhårt. Den är tänkt att vara snabb och enkel. Besökaren är där för att få konkret information och sajten fyller sitt syfte. Den är slimmad så mycket som det går utan att bygga på enkel html, säger Håkan Nordling på Sitescanner, som uppmätt laddningstiderna på samtliga Topp100-sajter, till tidningen Internetworld. Den ”best practice” som Håkan Nordling refererar till bygger på standarder som internetjättarna Google och Yahoo har satt upp.

- Det var en fantastiskt trevlig tillställning tillsammans med inspirerande människor. Att få vara bland de bästa sajterna i Sverige är hedrande. Vi ska fortsätta vara nytänkande, unika och vara ledande i utvecklandet av nya tjänster. Detta kommer att placera oss i topp även i framtiden. Ihärdighet är det enda som kommer att ta oss hela vägen, säger Jonathan Isacsson, VD på 121.nu.