Urban Agriculture – Nytt erbjudande under SymbioCity från Plantagon

Jordbruk i storstäder har blivit ett framtidsområde för svenska företag. Det växande området Urban Agriculture lanseras nu som ett erbjudande till världens städer under SymbioCity, regeringens framgångsrika satsning inom hållbar stadsutveckling. Bakom erbjudandet står Plantagon.

Urban Agriculture handlar bland annat om att använda stadens ytor för odling av växter och livsmedel på höjden, så kallad vertical farming. Det svenska företaget Plantagon, som utvecklar vertikala växthus i Globen-storlek, är världsledande inom det starkt växande området.

– Det är väldigt spännande att följa den snabba utvecklingen inom Urban Agriculture. Att allt fler människor väljer att bosätta sig i storstäder ställer allt större krav på städerna. Det blir nödvändigt att utveckla smarta sätt att producera på liten yta inne i staden, delvis för att kunna erbjuda gröna inslag i stadsmiljön, men framförallt för att se till att undvika onödiga transporter som ger höga utsläpp och kostnader, säger Gustav Gorecki, affärsutvecklingsansvarig på Plantagon.

Fördelen med att odla på höjden i en kontrollerad miljö inne i städerna, är att stora mängder grönsaker kan produceras och säljas på en liten yta. På så sätt undviks de omfattande CO2-utsläpp och kostnader som uppstår då grönsaker transporteras in till städerna utifrån, som idag. Den slutna miljön i växthusen gör även att behovet av vatten, energi och bekämpningsmedel minimeras.

Nyligen tecknade Plantagon en avsiktsförklaring med Tekniska Verken i Linköping vilket innebär att Plantagon kommer att bygga ett vertikalt växthus i anknytning till Tekniska Verkens biogasproduktion. På så sätt kan spillvärmen och CO2-utsläppen från industrin tillvaratas i växthuset.

Plantagon har fått många utmärkelser för sin innovation, nu senast har de utsetts till vinnare av RED Herring TOP 100 Europe. Plantagons lösning inom Urban Agriculture levereras i samarbete med SWECO, SAAB, Combitech och Tekniska Verken.

För ytterligare information kontakta:

Gustav Gorecki, Business Development Manager, Plantagon
e-post: gustav.gorecki@plantagon.com tel. 070-545 01 10

---

SymbioCity, Sustainability by Sweden, är en marknadsföringsplattform och ett verktyg för internationell marknadsföring av svenskt kunnande och teknik inom urban infrastruktur. Konceptet har utvecklats på initiativ av regeringen tillsammans med svenskt näringsliv och det övergripande syftet är att stödja de svenska företagen i deras internationella marknadsföring. SymbioCity har presenterats i ett stort antal länder och rönt stort intresse. Exportrådet har ansvaret att förvalta och utveckla SymbioCity men bakom konceptet står även ett hundratal företag. www.symbiocity.org