Tongji-Plantagon Research Center - ett historisk svenskt-kinesiskt samarbete - tar itu med den globala matkrisen

Det svenska innovationsföretaget Plantagon, världsledande inom vertikal odling och innovativa lösningar för storstadsodling, har tillsammans med Tongji Universitetet i Shanghai inrättat ett nytt forskningscenter - The Tongji-Plantagon Research Center - för att ta itu med den globala matkrisen.

På uppdrag av Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf, invigde Sveriges generalkonsul i Shanghai, Viktoria Li, forskningscentret under en högtidlig ceremoni vid Tongji University den 3 april 2013.

Under invigningen medverkade även Vice President Mr. Li för Tongji University och Owe Pettersson, COO för Plantagon International. Närvarande var också representanter från COFCO, Roosevelt Kina Investment Corp, SWECO, CENTEC, IKEA och städerna Baoshan och Wuxi.

– Vi är mycket glada över att utöka vårt framgångsrika samarbete med Tongji University. Det nya forskningscentret Tongji-Plantagon Research Center är en del av vår långsiktiga strategi för den kinesiska marknaden. Vi ser fram emot många konstruktiva resultat från samarbetet, säger Hans Hassle, VD för Plantagon.

Samarbetet mellan Plantagon och Tongji University ligger i linje med de uttryckliga mål som satts upp i Kinas 12:e femårsplan. Kina har sagt att man avser att öka investeringarna i forskning och utveckling av miljöteknik till över 2 procent. Matsäkerhet liksom problemet med förorenad mark, är andra viktiga frågor för Kina att hantera i framtiden.

– Att ha statusen utvecklingsland är en stor möjlighet för Kina, i stället för att vara utvecklat. Det innebär att vi fortfarande har många möjligheter att omdefiniera vår framtid. En av nyckelfrågorna i dag handlar om maten. The Tongji-Plantagon Research Center är ett viktigt och konkret steg framåt, för att engagera fler stadsmänniskor i jordbruket och för att överbrygga skillnaden mellan hur man lever och producerar i städer och på landsbygden, säger professor Lou Yongqi, på Tongji University.

För mer information kontakta:

Hans Hassle, VD, Plantagon International, Stockholm, tel. 0709 179 400, hans.hassle@plantagon.com

Professor Lou Yongqi, prodekanus, College of Design & Innovation, Tongji University, Shanghai. +86 21 55.963.014. +86 13901751533

Plantagon International AB är verksamma inom tillväxtsektorn "Urban Agriculture" och är världsledande inom vertikal odling. Plantagons vertikala växthus minimerar behovet av energi, vatten och bekämpningsmedel. Växthusets miljöpåverkan är mycket låg och eftersom produkterna levereras direkt till kunderna i deras närmiljö minimeras även transportkostnaderna. Under 2012 utsågs Plantagon bland annat till Red Herring Top 100 Global, SACC NY Deloitte Green Award, Silver Stevie Award Most Innovative Company: Europe.