Svenskt innovationsföretag och ledande kinesiskt universitet fortsätter utvecklingen av hållbar stadsodling för Kina

Shanghai, 5 november, 2013.

I april 2013 invigdes Tongji - Plantagon Research Center. Nu fortsätter Plantagon International AB och Tongji University den gemensamma satsningen för att utveckla lösningar för stadsodling i Kina. Ett bindande avtal för tre års samarbete undertecknades i Shanghai, tisdag den 5 november.

Hans Hassle, VD Plantagon International AB och Lou Yongqi, rektor på College of Design and Innovation och vicepresident på Sino-Finnish Centre Tongji University signerade avtalet under närvaro av Sveriges generalkonsul i Shanghai Viktoria Li. Det gemensamma arbetet eftersträvar att uppfylla ett av de viktigaste målen i Kinas 12:e femårsplan, nämligen att ” garantera tillgången på mat…”

"Stadsodling innebär att mark används effektivt i direkt anslutning till marknad och infrastruktur. Framtida megastäder måste producera mat direkt i staden för att minimera markanvändningen och undvika stopp i logistikkedjan. Genom stadsodling levereras produkter direkt till konsument utan onödiga transporter", säger Hans Hassle, VD för Plantagon.

Professor Lou Yongqi, rektor på College of Design and Innovation och vicepresident på Sino-Finnish Centre Tongji University tillägger: "Stadsodling ger oss kunskap om livets kretslopp och dess nödvändigheter. Vi kan inte distansera oss från de resurser vi behöver eller avfallet vi producerar. Om produkter odlas i slutna system i staden med den bästa miljötekniken minimeras riskerna för både plantor och konsumenter.

För att hantera den enorma befolkningstillväxten av kinesiska städer och de medföljande konsekvenserna för matproduktion och jordbruk måste stadodlingslösningar kommersialiseras och som koncept. Detta är i linje med avsiktsförklaringen om hållbart urbant utvecklingssamarbete som finns mellan ministeriet för bostad och stads- och landsbygdsutveckling i Kina och miljöministeriet i Sverige.

Tongji och Plantagons samarbete bygger på Plantagons tekniska expertis inom stadsodling och Tongji Universitys marknadsexpertis. Verksamheten sköts av Sino-Finnish Centre och Modern Agriculture Science & Engineering Institute Tongji University som ansvarar för genomförande och samordning.

Arbetet är en direkt förlängning av avsiktsförklaringen som signerades den 4 juli 2012, av Dr Zhang Yalei (VD Tongji President Office) och Hans Hassle (VD Plantagon International AB).

Plantagon International AB är verksamma inom sektorn "urban agriculture" och är världsledande innovationsföretag inom området. www.plantagon.com

Tongji University är ett av de ledande universiteten direkt agerande under utbildningsministeriet i Kina. Tongji University betonar vikten av högkvalitativ forskning och socialt arbete. www.tongji.edu