Pressinbjudan: Urban Agriculture Summit, 29-31 januari 2013 i Linköping

Vi behöver transformativa lösningar för att klara livsmedelsförsörjningen i framtidens städer

Den internationella konferensen Urban Agriculture Summit om framtidens livsmedelsförsörjning, i Linköping 29-31 januari 2013, är en unik möjlighet för ledande experter inom olika områden med anknytning till stadsplanering, livsmedelsförsörjning och stadsodling att mötas för att diskutera hur vi tillsammans kan utveckla det växande området Urban Agriculture och skapa hållbara lösningar för framtiden.

Talare

• Dr. Dickson Despommier - Microbiologist, ecologist and Professor of Public Health in Environmental Health Sciences at Columbia University and Director of the Vertical Farm Project.
  • Dr. Jan De Wilt - Champion for sustainable agriculture, InnovatieNetwerk.
  • Prof. Oren R Lyons - member of the Onondoga Nation Council of Chiefs of the Six Nations of the Iroquois Confederacy; Chairman of the Board ofPlantagon International AB.
  • Ms Elisabeth Nilsson - Governor of Östergötland County.
  • Dr. Anthony Socci - Ph. D. Senior Adviser on Climate and Energy at U .S. Environmental Protection Agency.
  • Prof. Ulf Ranhagen - Professor at Stockholm Royal Institute of Technology and Chief Architect Sweco. Member of the Swedish Delegation for Sustainable Cities.
  • Ms Danielle Nierenberg - Director of the Nourishing the Planet project at the Worldwatch Institute, Washington D.C.
  • Prof. Beatrix Alsanius - Chair professor in Horticulture, Swedish University of Agricultural Sciences, Alnarp.
  • Mr Antoni Vives i Thomas - Deputy Mayor for Urban Habitat, Barcelona City Council. Senior Advisor for the Prince of Asturias - Professorship of Spanish Studies of the London School of Economics.
  • Prof. Lou Yongqi - PhD in urban design theory and practice from Tongji University; Vice Dean of College of Design & Innovation of Tongji University, Shanghai.

Mer informationLäs mer om den kommande konferensen, programmet och talarna här.

Det första Urban Agriculture Summit hölls på House of Sweden i Washington D.C. i november 2011. Konferensen i Linköping är den andra. Dokumentation från det tidigare Urban Agriculture Summit finnshär.

Pressinformation
Ett informationsmöte för journalister och media kommer att hållas i anslutning till konferensens första dag den 29 januari, klockan 17.00 på Linköping Kongress & Konsert.

Pressackreditering
Media som vill bevaka summiten är välkomna att anmäla sitt intresse direkt här.

Mer information
För frågor och bokning av intervjuer kontakta gärna Carin Balfe Arbman, pressansvarig för summiten, via e-post eller på telefon 070-633 35 08.

Plantagon International AB verkar inom sektorn "urban agriculture" och är världsledande inom vertikal odling. Plantagons vertikala växthus minimerar behovet av energi, vatten och bekämpningsmedel. Den negativa miljöpåverkan från växthusen är mycket låg och eftersom produkterna levereras direkt till kunderna i deras närmiljö minimeras även transportkostnaderna. Konceptet är enkelt och tilltalande: dagsfärska grödor direkt till konsumenten - utan mellanhänder. www.plantagon.com