Idéer blir verklighet i Linköping - Plantagons vertikala växthus har nu kommit ett viktigt steg närmare byggstart

Detaljplan i Kallerstad är nu antagen av Samhällsbyggnadsnämnden i Linköping. I detaljplanen ingår ett område avsett för ett kombinerat växthus och kontor för Plantagon International. Detta innebär att världens första vertikala växthus för industriell storstadsodling nu tagit ett betydande och viktigt steg framåt.

– Vi är mycket glada över att detaljplanen är klar och att bygglovprocessen nu kan fortsätta som planerat. Intresset för våra växthus - med integrerade och hållbara system för odling, resursanvändning och återvinning - är mycket starkt internationellt. Därför är vi särskilt stolta över att det är just i Linköping som det första växthuset av den här typen byggs, säger Hans Hassle, vd och grundare av Plantagon International.

Detaljplanen möjliggör ett område för industri- och kontorsverksamhet, där en del är avsett för ett kombinerat växthus och kontor för Plantagon International. Förutom en växthusdel för integrerad vertikal odling av livsmedel, så kommer byggnaden även att inrymma en kontorsdel, där bland annat Plantagons huvudkontor kommer att läggas liksom ett forskningscentrum för stadsodling. Övrig mark inom planområdet planläggs som ett normalt verksamhetsområde för industri, kontor, bilservice och lager.

För mer information om detaljplanen se: http://www.linkoping.se/Bygga-bo/Planer-och-projekt/Detaljplanering/Detaljplaner-under-arbete/Kallerstad-11-Vaxthus/

För mer information, kontakta:
Maja Stilling, Media Relations, Plantagon International, maja.stilling@plantagon.com, 0733150015

• hans hassle
  • world food building linköping
  • plantagon
  • matsäkerhet
  • stadsodling
  • urban agri summit

Plantagon is active in the sector of urban agriculture and is a global innovation leader in the area. Plantagon's technology minimizes the need for energy, water and pesticides. The negative environmental impact of the food production is very low, and since the products are delivered directly to consumers in the city, the transportation costs are also minimized. www.plantagon.com

Internationell kongress om global matsäkerhet samlar ledande forskare i Linköping

Linköpings kommun är i slutet av januari värdstad för en internationell kongress om framtidens matförsörjning - Urban Agriculture Summit 2013, 29-31 januari. Hur vi ska säkra världens tillgång på mat har blivit en allt hetare fråga i takt med klimatförändringen och bristen på odlingsbar mark, och kongressen lockar experter från hela världen inom matsäkerhet, stadsodling och hållbart jordbruk.

Plantagon får Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New Yorks miljöpris SACC New York - Deloitte Green Award 2012, för sin banbrytande gröna innovation inom livsmedelskedjan, Plantagons vertikala växthus. Priset delades ut av H.M. kung Carl XVI Gustaf vid en kunglig galamiddag, den 3 oktober i New York. Plantagon representerades av professor Oren R. Lyons, styrelseordförande och Hans Hassle, vd.

Dr. He Jie och Maria Wetterstrand till Urban Agriculture Summit i Linköping, 29-31 januari

Urban Agriculture Summit i Linköping 29-31 januari, handlar om hur vi ska klara framtidens livsmedelsförsörjning. Flera framstående experter inom området medverkar, som till exempel Dr He Jie, från Nanyang Technical University i Singapore, som forskar på odling av livsmedel under hårda klimatförhållanden, och Maria Wetterstrand, tidigare riksdagsledamot och språkrör för Miljöpartiet de Gröna.

Innovationsföretaget Plantagon medverkar på Generator / Gävle 26-28 november 2012

Leif Sieurin från innovationsföretaget Plantagon medverkar på entreprenörs- och innovationskonferensen Generator / Gävle'12 den 26-29 november, i Gävle. Plantagon har den senaste tiden fått mycket uppmärksamhet internationellt och har vunnit en rad utmärkelser som SACC NY Deloitte Green Award, finalplats i Red Herring Top 100 Global samt Silver Stevie Award som Most Innovative Company Europe 2012.

Pressinbjudan boklansering: "Business as Usual is Over. Den röda kapitalisten", av Hans Hassle

"Kraven på förnyelse av kapitalismen är stora och måste genomföras snarast. Samhället är baserat på ekonomiska drivkrafter, och ekonomiska överväganden avgör hur framtiden blir. Det system vi använder idag för att bygga upp världen belönar girighet, kortsiktighet och rädsla", skriver Hans Hassle i sin bok "Business as Usual is Over. Den röda kapitalisten". Välkommen till boklansering 18 september!

Hans Hassle från Plantagon talar i UR:s seminarieserie "Våra drömmars stad" om att odla mat i städerna

Hans Hassle från Plantagon medverkar i den tevesända seminarieserien - Våra drömmars stad. Serien sänds av UR Samtiden och finns samlad på UR Play. Rubriken för det aktuella seminariet är "Att odla djur och växter i staden". Övriga medverkande i programmet är Jan de Wilt, Innovatie netwerk; Stefan Jakobsson, Tekniska Verken i Norrköping och Jürgen Granstedt, Agroetanol.

Plantagon: framtiden för växthusodlade frukter och grönsaker

瑞典一家公司Plantagon(母公司:SWECO)的创办人Hans Hassle最近展示了他们公司一个企划,一个螺旋状的建筑,外面被一层圆形的玻璃包围着的蔬果种植温室。 我想他的概念就是以最少的土地,种植最多的蔬果。首先,建筑是一层层的,省却种植地,再来螺旋状的建筑会不停转动,所以建筑在那里都可以确保农作物都能吸收阳光。当农作物到达顶端,就是收成时。此建筑另一个重要功能就是省却运送和贮藏费,自供自给,低价的蔬果让穷人也能享用天然有机的食品。