Plantagon till final i Red Herring Top 100 Global Award

Det svenska företaget Plantagon, som utvecklar växthus för storstäder, har av det amerikanska innovationsmagasinet Red Herring utsetts till finalist i 2012 Red Herring Top 100 Global Award. De mer än 200 företag som har gått vidare till finalen bedöms vara de mest innovativa och lovande bland tusentals företag från hela Nordamerika, Europa och Asien.

Finalisterna har utvärderats enligt både kvantitativa och kvalitativa kriterier, såsom finansiellt resultat, teknisk innovation, kvalitet i förvaltningen, egna patent, årlig tillväxttakt, strategi och genomförande, samt hur man har hanterat störningar i sina respektive branscher.

Efter det sista momentet - som innebär en presentation på plats vid Red Herring Global Forum i Los Angeles 27-29 november - kommer de 100 vinnarna av Red Herring Top 100 Global att utses. Det formella tillkännagivandet av priset sker vid en särskild ceremoni den 29 november i Los Angeles.

På plats i Los Angeles för att representera Plantagon i finalen är Shrikant Ramakrishnan, landansvarig för Plantagon i Asien och Indien, samt chief Sidney Hill, Tadodaho från Onondaga Nation, som representerar Plantagons ägare och styrelse.

I finalomgången bedöms mer än 200 företag från hela världen. I år finns förutom Plantagon sex svenska företag med i den globala finalen för Top 100. Plantagon utsågs tidigare till vinnare i den europeiska finalen 2011 Top 100 Red Herring Europe.

Red Herring
Red Herring is a global media company which unites the world’s best high technology innovators, venture investors and business decision makers in a variety of forums: a leading innovation magazine, an online daily technology news service, technology newsletters and major events for technology leaders around the globe. Red Herring provides an insider’s access to the global innovation economy, featuring unparalleled insights on the emerging technologies driving the economy.

Plantagon
Det svenska företaget Plantagon International AB är verksamt inom sektorn "urban agriculture" och är världsledande inom industriell vertikal odling. Plantagons växthus för storstäder minimerar behovet av energi, vatten och bekämpningsmedel. Produkterna levereras direkt till kunderna i deras närmiljö och därmed minimeras även transportkostnaderna. Plantagons innovation har vunnit många utmärkelse, nu senast Svensk-Amerikanska Handelskammaren NY Deloitte Green Award i oktober 2012. www.plantagon.com