Pressemelding -

Nye tilleggsvilkår for kjøre- og hviletidsregler for internasjonal persontransport

Sjåfører, som er involvert i en enkeltstående internasjonal persontransport, fikk mulighet fra den 1. juli 2010 til å utsette ukehvilen til den tolvte dagen. Fra og med 1.januar 2014 ble regelverket skjerpet for denne type transport, blant annet ved at kjøretøyet må være utstyrt med digital fartsskriver for å gjennomføre en internasjonal transport etter 12-dagersregelen.

Etter den 1. januar 2014 kom det følgende tilleggsvilkår for sjåfører som ønsker å benytte seg av 12-dagersregelen:

• Kjøretøyet må være utstyrt med digital fartsskriver for å gjennomføre en internasjonal transport etter 12-dagersregelen.
  • Dersom kjøring foretas i tidsrommet mellom klokken 2200 og 0600, må kjøretiden reduseres til 3 timer i stedet for normalt 4,5 timer før pause på 45 minutter må tas. Dersom en foretar transporten med to sjåfører er kjøretiden som vanlig 4,5 timer.

OBS: Kjører man for eksempel bare en del av kjøringen innenfor 2200 og 0600 gjelder også tretimers-regelen.

Dersom en ikke benytter seg av 12-dagersregelen gjelder heller ikke kravet om digital fartsskriver eller regelen om tre timer kjøring før en må avvikle pause.

De vilkårene som trådte i kraft i 2010 var følgende:

• Sjåføren må ha gjennomført en ukehvil på minst 45 timer før han starter beregningen av 12 dagers periode
  • Kjøretøyet som brukes for den aktuelle persontransporten må krysse en internasjonal grense (internasjonal transport) og kjøringen må ha en varighet på minst 24 timer sammenhengende i et medlemsland eller tredjeland der regelverket gjelder.
  • Etter 12-dagersperioden må sjåføren enten gjennomføre to normale ukehviler, eller en normal og en redusert ukehvil på minst 24 timer (totalt 69 timer). Velger sjåføren sistnevnte alternativ, må reduksjonen erstattes med en tilsvarende hvileperiode som tas samlet innen avslutningen av den tredje uken etter avsluttet unntaksperiode.

Adrian Pracon

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 93404436

For en arbeidsdag å leve med og en lønn og leve av

Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Våre medlemmer jobber innen buss, gods, lager og logistikk, bane, funksjonærer, taxi, bilbergere, anleggstransport, kran, miljøtransport, mobilitetsbransjen og parkering. YTF er en del av Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund – YS