CEO Michael Murray fra Frasers Group og CEO Freddy Sobin fra XXL

XXL og britiske Frasers Group legger siste hånd på etableringen av et strategisk partnerskap

• Det foreslåtte partnerskapet vil utnytte gjensidig fordelaktige synergier mellom XXL ASA og Frasers Group innen produktinnkjøp, service og finansiering.
  • Samarbeidet skal bygge videre på, og akselerere, XXLs implementering av Reset & Rethink-strategien, lansert sommeren 2023.
  • XXL vil dra nytte av Frasers Groups suksess med store elevation og partnersamarbeid, tilgang til selskapets kontrollerte merkevarer og merkevareinnkjøp.

[Oslo – 4. juni 2024], XXL ASA (XXL) og Frasers Group plc (Frasers Group) nærmer seg inngåelsen av et gjensidig fordelaktig strategisk partnerskap med mål om å styrke XXLs posisjon i Norden.

Frasers Group, som eier en stor portefølje av detaljhandelsmerkevarer, inkludert Sports Direct, og mer enn 30 % av XXLs A-aksjer, mener at XXL er unikt posisjonert for å styrke nordisk markedslederskap ved å utnytte eksisterende butikknettverk, sentralisert driftsmodell og omnikanalkapasitet.

Et partnerskap mellom XXL og Frasers Group vil innebære gjensidig fordelaktige synergier for å styrke drift og resultater. De to selskapene vil dele erfaringer og beste praksis med hverandre, og spesielt vil Frasers Group dele beste praksis fra deres Elevation Strategy, inkludert ekspertise på merkevareinnkjøp partnersamarbeid. XXL vil også dra nytte av tilgang til gruppens kontrollerte merker og støtte for å akselerere deres Reset & Rethink-strategi.

CEO i XXL Freddy Sobin sier: "Et mer strategisk partnerskap hvor vi utforsker og utnytter mulige synergier vil være gjensidig fordelaktig på mange områder som innkjøp, merkevaresamarbeid, store elevation, deling av beste praksis og mer. Frasers Group er lidenskapelig opptatt av strategiske merkevaresamarbeid og i vår nye retning er vi også det, fordi XXL alltid har handlet om fantastiske merkevarer og produkter til fantastiske priser.”

Michael Murray, CEO i Frasers Group sier: “Å inngå partnerskap med XXL vil være et betydelig skritt fremover i vår ambisjon om å bli en global sportsaktør. Ekspertisen vi har opparbeidet oss gjennom vår Elevation Strategy, spesielt innen partnersamarbeid, store elevation og utnyttelse av våre egne merker, vil være uvurderlig for XXL når de gjenvinner sin posisjon som en ener innen sportsutstyr i Norden. Til gjengjeld vil Frasers dra nytte av deres eksisterende fotavtrykk som vil drive ny vekst for gruppen i sportsutstyrsmarkedet."

XXLs Reset & Rethink-strategi

XXL begynner å høste fruktene av sin Reset & Rethink-strategi, lansert i 2023, som hadde som mål å forbedre drift og resultater hos XXL. Et strategisk partnerskap med Frasers Group vil ytterligere akselerere implementeringen av strategien.

Freddy Sobin sier: “Reseter det vi opprinnelig har fokusert på, og det innebærer raske topplinjegevinster, kostnadskontroll og strukturelle tiltak gjennom fem Must Win Battles. Rethinkpå den annen side innebærer å akselerere de viktigste topplinjedriverne gjennom fire langsiktige strategiske pilarer: Restrukturering av fysiske butikker, akselerere netthandel, doble innsatsen på egne og kontrollerte merkevarer samt utnytte vårt tjenestetilbud. Som kommunisert, ser vi indikatorer på at planen materialiserer seg og at vi gjør fremskritt i riktig retning."

Norsk børsnotert selskap innen sport og friluftsliv med virksomhet i Norge, Sverige og Finland. Har over 80 varehus og er Nordens ledende sportsbutikk på nett.

Omsetning på 8 milliarder norske kroner i 2023.