Ikke bare oppgradert kundeklubb, utseendet er også nytt.

XXL med nytt design og logo for kundeklubben

I starten av oktober relanserte XXL kundeklubben XXL Reward, med nye fordeler som bonuspoeng på alle kjøp, bonussjekker og personaliserte tilbud. Og: Et totalt redesign.

Da kundeklubben ble lansert i 2020, var den i lilla drakt og uten en konkret logo. – Når vi laget ekstern kommunikasjon rundt Reward og medlemstilbud så vi at vi mistet vår identitet og det var vanskelig for forbrukerne å kjenne igjen avsenderen. Vi falt på ad awareness på tross av mye markedsføring, sier Allan Borre Ingwersen, Head of Creative i XXL.

Dette skapte også en del utfordringer i XXLs butikker og på nettsidene, da det ble for mange fargepaletter og fort ble utydelig for kundene. Ingwersen og Hannu Nevanlinna, Senior Designer i XXL, startet i vår et prosjekt hvor de så på hvordan de kunne få mer av XXLs identitet tilbake i kundeklubben.

– Vi startet først med å se på hva sport er for folk og hva vi i XXL ønsker at sport skal være. Det er blant annet glede, mestringsfølelse og fellesskap. Vi lekte med bruk av mennesker som vi skapte med kunstig intelligens og vi prøvde å finne et ikon som kunne symbolisere noe rundt dette, sier Nevanlinna.

Det viste seg å være vanskeligere enn de trodde, men etter noen runder frem og tilbake hvor de så på de ikonene XXL allerede har i porteføljen, som de ikke hadde benyttet godt nok enda, landet de på løpsikonet som er det ikonet XXL opplever dekker bredest i markedene de er i. Det er veldig mange som løper, også som en del av en idrett de driver med, og det er mange som løper året rundt inne eller ute. – Vi har også laget en animasjon hvor vi spoler igjennom alle ikonene våre, for å vise den unike bredden i vårt sortiment, men den vil alltid lande i løpsikonet, sier Nevanlinna.

– Siden vi ønsket å finne mer tilbake til vår identitet, valgte vi også å legge bort den lilla fargen og benytte oss av kjernefargen vår, som er grønt. Vi kommer også til å spille på hva alt rundt sport og idrett er, nemlig lag og lagfølelsen, og dermed ønsker vi våre kunder velkommen til å «Bli med på laget». Da kan vi også spille på idrettsglede og mestring i bildeuttrykket vårt fremover, sier Ingwersen.

– Jeg er utrolig fornøyd med det teamet sammen har fått til rundt designendringer og logo. Vi skal selvfølgelig teste dette mer enn vi har gjort, men nå er jeg ganske sikker på XXL vil komme tydeligere frem som avsender i all markedsføring og kundeklubben vil være synlig gjennom butikkene våre, sier markedsdirektør Ina Kristin Haugen.

Related links

Norsk børsnotert selskap innen sport og friluftsliv med virksomhet i Norge, Sverige, Finland, Østerrike og Danmark. Har over 80 varehus og Nordens ledende sportsbutikk på nett.

XXL tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene og har samlet mange aktiviteter under samme tak.

Over 5.000 ansatte. Hovedkontor på Alnabru i Oslo.

Omsetning på 8,4 milliarder norske kroner i 2022 (eksklusive Østerrike som er under avvikling).

Jan Christian Thommesen

Pressekontakt SVP Corporate Communications / Kommunikasjonsdirektør PR & kommunikasjon 91821387 Linkedin

All Sports United - Sports Unite All

Siden starten i 2001 har XXL vokst frem som en ledende destinasjon for sport og friluftsliv i Norden. XXL har idag over 80 varehus i Norge, Sverige og Finland og Nordens største sportsbutikk på nett. Vi tilbyr kjente merkevarer til de laveste prisene.

XXL Sport og Villmark

Strømsveien 245