Verkstedansvarlig Carlo Marques i XXL leverer en blankpusset sykkel til vekstansvarlig Karin Berg i Wanda. Samarbeidet skal gjøre det enklere for folk flest å ta vare på sportsutstyr.

Wanda og XXL gjør det enklere å ta vare på sportsutstyr

Wanda og XXL inngår samarbeid om vedlikeholdstjenester av sportsutstyr. Kunder som velger å oppbevare sportsutstyr hos Wanda kan samtidig bestille vedlikeholdservice som utføres av XXLs verksteder. Først ut er sykler.

“Det har aldri vært enklere å kjøpe nytt, nå må vi gjøre det enklere å ta vare tingene vi allerede har” sier Lars Syse Christiansen, daglig leder i Wanda.

Wandas kunder i Norge og Sverige kan nå enkelt få vedlikehold- og reparasjonsservice for sykkelen når de velger å oppbevare sykkelen sin hos Wanda. Wanda henter sykkelen hos kunden, og transporter den til XXL sine verksteder hvor service og eventuell reparasjon utføres - i god tid før sykkelsesongen er i gang. Wanda leverer deretter sykkelen hjem til kunden når den ønsker det.

“Vi ønsker å hjelpe våre kunder med å ta vare på tingene de kjøper. Med vår verkstedkompetanse og Wandas logistikkplattform så gjør vi det enkelt for folk å lagre, vedlikeholde og få reparert utstyr som de allerede eier” sier Are Knutsen, ansvarlig for tjenester i XXL.

Sykkeltyverier er også et problem i storbyer. De siste årene har antall anmeldte tyverier økt kraftig både i Norge og Sverige.

“Vi opplever et økende behov hos våre kunder om å oppbevare sykkelen sin trygt hos oss over vinteren. Å legge til vedlikehold- og reparasjonsservice ble et naturlig neste steg for å ytterligere forenkle det å eie en sykkel” sier Syse Christiansen i Wanda.

XXL og Wanda skal nå se på ytterligere muligheter for samarbeid på flere typer utstyr som eksempelvis ski.

"Vi hjelper folk i byene våre med å frigjøre verdifull plass, for oss er det naturlig å også gjøre det enkelt å bruke tingene våre smartere. Vi har som ambisjon å rulle ut flere tjenester som bygger på en sirkulær forretningsmodell i løpet av tiden som kommer. Både reparasjoner, retur og utleie er tjenester som det er naturlig for oss å se på“ sier Karin Berg, vekstsjef i Wanda.

"Vi tror det er gode muligheter for å utvide med flere produktkategorier, samt å gjøre det enda enklere å kombinere vårt tjenestetilbud med logistikkplattformen og løsningene til Wanda. Vi ser klare trender i at våre kunder ønsker å ta vare på sitt utstyr. Sykkelverkstedene våre var fullbooket i fjor sommer, og vi forventer ytterligere vekst fremover. Vi ser stort potensial for vekst både i Norge og Sverige, –som er to viktige markeder for XXL", forteller Are Knutsen.

Om Wanda

• Wanda er et norsk teknologi- og logistikkselskap som er startet for å gi folk i byene enklere og mer fleksibel tilgang på plass, og samtidig gjøre det enkelt å bruke de tingene vi allerede har smartere.
  • Selskapet henter og returnerer tingene hjemme hos kunden, og bruker også sin logistikkplattform for å levere smart vedlikehold og deling av ting.