Stormberg og XXL inngår strategisk samarbeid

Stormberg og XXL inngår strategisk samarbeid

Stormberg og XXL skal samarbeide om utvikling og produksjon av turklær og turutstyr. XXL kommer også inn på eiersiden i Stormberg.

For 25 år siden ble Stormberg grunnlagt med hovedkontor i Kristiansand. Turklærprodusenten etablerte seg raskt som en av landets sterkeste og mest bærekraftige merkevarer innen sport og fritid.

Nå inngår Stormberg et strategisk partnerskap med en annen kjent norsk sportsmerkevare: XXL.

«Stormberg og XXL kjenner hverandre godt gjennom mange års samarbeid. Stormberg var leverandør da XXL ble etablert i 2001. Vi gleder oss til dette partnerskapet som innebærer et enda tettere samarbeid mellom selskapene», sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen.

Sterk merkevare til lave priser

Stormberg skal utvikle og produsere både klær, sko og sportsutstyr for XXL. Produktene vil bli solgt i XXLs varehus og på nett. Partene tror samarbeidet har et stort potensial både i Norge, Sverige og Finland.

«Stormberg er en av de sterkeste merkevarene innen sport og friluftsliv i Norge, og er i tillegg ekstremt flinke på bærekraft. Det passer godt overens med XXLs bærekraftsstrategi, der vi både kan og vil gjøre mer, og ambisjonen om å tilby de beste merkevarene til de laveste prisene», sier Freddy Sobin, konsernsjef i XXL.

XXL har tidligere kommunisert at sportskjeden ønsker å styrke satsingen på egne merkevarer. Samarbeidet med Stormberg er et ledd i denne strategien.

«Vi ønsker å styrke lavprisposisjonen i XXL og tilby forbrukerne flere konkurransedyktige produkter til lave priser. Nå har vi muligheten til å ta tilbake markedsandeler i et viktig segment. Samtidig er dette også en viktig satsing for å styrke XXLs marginer», sier Sobin.

Eksklusiv partner

XXL vil bli en eksklusiv partner for Stormberg i Norge, i tillegg til at Stormberg-merkevaren fortsatt vil bli solgt gjennom Stormberg-kjeden både i butikker og på nett. Stormberg har 22 butikker i Norge og to i Sverige.

Sportsmarkedet i Norden er i rask endring. Stormberg-gründer Steinar J. Olsen merker godt at forbrukernes handlemønster har forandret seg.

«En god måte å møte disse endringene på er sterke og bærekraftige partnerskap, med lave kostnader gjennom hele verdikjeden til beste for forbrukeren», mener Olsen.

«Stormberg stiller hele sitt produksjonsapparat opparbeidet gjennom 25 år til disposisjon for XXL. Vi kommer til å utvikle både klær, sko og sportsutstyr, samtidig som vi viderefører vår egendistribusjon, fortsetter han.

Kjøper Stormberg-aksjer

XXL kommer samtidig inn på eiersiden ved kjøp av 15 prosent av aksjene i Stormbergs norske og svenske virksomhet. Partene går ikke ut med prisen på aksjekjøpet.

«Vi er glade for få inn Nordens største sportskjede som minoritetseier. Partnerskapet vil gi grunnlag for vekst og mulighet for ytterligere styrking av selskapenes fokus på bærekraft og inkluderende arbeidsliv», sier Stormberg-gründer Steinar J. Olsen.

«Det blir spennende å kombinere Stormbergs design- og produksjonsekspertise med XXLs kjernekompetanse som er å drive retail. Jeg er overbevist om at det er en god match. Vi kommer etter hvert også til å se på muligheten for nye satsinger sammen», sier Freddy Sobin.

Fakta om Stormberg:

• Norsk selskap som produserer blant annet klær, sko og turutstyr. Hovedkontor i Kristiansand.
  • Har 200 ansatte og mer enn 20 egeneide butikker i Norge og Sverige samt egen nettbutikk.
  • Omsetningen var i 2022 på 238 millioner kroner.
  • Som den første merkevaren i Norge etablerte Stormberg i 2007 panteordning for brukte klær.
  • Nordmenn har de fem siste årene kåret Stormberg til den mest bærekraftige merkevaren i Norge i kategorien «Clothes & Fashion – Brands», ifølge Sustainable Brand Index.