Skaper minner i sønnenes navn

Skaper minner i sønnenes navn

Stiftelsen Erkeengler får 125.000 kroner i en tidlig julegave fra XXL. Pengene skal brukes til stiftelsens aktiviteter og prosjekter i Lørenskog og Rælingen.

All Sports United – Sports Unite All.

I XXL tror vi på at sport og friluftsliv forener folk, og spesielt viktig er dette i en tid der pandemien herjer og frafallet i idretten har vært stort.

Mange er opptatt av det samme. XXL gikk nylig ut på Facebook og ba om forslag til aktører som fortjener 125.000 kroner i støtte til formål som bidrar til å øke aktivitet og inkludering i sport og friluftsliv. Vi mottok nærmere 1.000 nominasjoner på noen få dager.

Ballbinge og spillerfond

Blant svært mange gode kandidater og formål, falt valget til slutt på stiftelsen Erkeengler. Pengene skal gå til stiftelsens prosjekter i Lørenskog og Rælingen kommune.

«Formålet med Erkeengler er å bidra til at flere barn og unge får delta i lek og fritidsaktiviteter. Vi har blant annet bygget en ballbinge med fasiliteter både for fotball og basketball. Vi har også opprettet et spillerfond som støtter de som trenger det mest med medlemsavgift og annet som er nødvendig for å delta i idretten», sier daglig leder og initiativtaker Juma Iraki.

Erkeengler har fått navnet fra Irakis sønner Mikael (7) og Gabriel (1), som brått ble revet bort i Lørenskog i fjor. Guttene var oppkalt etter to erkeengler.

Stiftelsen skal hedre guttene og gi dem evig liv gjennom bidrag til nærmiljøet. Familiemedlemmer og venner står bak stiftelsen.

«Vi ønsker å bidra til økt trivsel og helsefremmende tiltak for andre barn. På sikt er målet å gjennomføre prosjekter i hele landet. Det har vært naturlig å starte i Lørenskog og Rælingen siden barna hadde sin oppvekst her og storebror også rakk å være aktiv i nærmiljøet», sier Iraki.

Imponert over arbeidet

«Vi er imponert over alt som Erkeengler har fått til på kort tid. For oss som er opptatt av sport og friluftsliv i nærmiljøet, så er det inspirerende å se hvordan de bidrar til skape aktivitet, tilhørighet og idrettsglede. Vi er takknemlige for at vi også kan bidra til dette. Når vi vet at familien også har vært gjennom en brutalt tøff tid, så det føles ekstra givende å støtte deres arbeid», sier varehussjef Ole Skjørberg på XXL Strømmen.

Tidligere i høst har XXL også blitt bærekraftspartner for utstyrsnettverket BUA som låner ut utstyr over hele landet. XXL har også støttet BUA med midler til innkjøp av ski, skøyter og annet vintersportsutstyr. Dette er også tiltak for å stoppe trenden med økt frafall i idretten og fare for økt utenforskap.