Ezinne er klar for neste etappe

Ezinne er klar for neste etappe

Ezinne Okparaebo er Norges raskeste kvinne og har vunnet tre Kongepokaler. Nå skyter hun fart med Ezinne Athletics og som ambassadør for XXL i 2022.

33-åringen er XXLs første ambassadør i Norge og brenner for at flere unge jenter skal være aktive.

«Det hele startet med mitt eget møte med idretten. Jeg syntes det var vanskelig å finne et miljø og fasiliteter i nærområdet der jeg bodde. Jeg måtte reise over halve byen til BUL på Majorstua for å trene sammen med andre», sier Ezinne Okparaebo.

Hun er oppvokst i Groruddalen i Oslo. Som 17-åring tok hun sitt første NM-gull, og totalt har hun vunnet 14 nasjonale titler. Tre av NM-gullene ble også belønnet med Kongepokaler.

Ezinne satte personlig rekord på 100 meter sprint – friidrettens Formel-1 – under Sommer-OL i London i 2012. Tiden på 11,10 sekunder gjør henne fortsatt til Norges, og Nordens, raskeste kvinne noen gang.

Lavterskeltilbud

Nå håper hun på å bidra til å inspirere flere unge løpetalenter i egen bydel. Hun har etablert Ezinne Athletics (EA) som et idrettstilbud for jenter i alderen 10-16 år. Visjonen er å få frem jenters potensial, uansett bakgrunn, til å bli den beste versjonen av seg selv. Tilbudet er gratis for deltakerne.

«Det er færre jenter i idretten og enkelte geografiske områder er også underrepresentert. Årsaken er nok sammensatt. Idrett har blitt veldig dyrt, og hvis man har flere barn så er det ikke enkelt. Tilbudet må dessuten være lokalt og godt forankret. Da oppleves det trygt. Vi legger også vekt på gode rollemodeller som er med på å motivere jentene», sier Okparaebo.

Hun er bekymret for det økende frafallet i idretten under koronapandemien.

«Det gjelder nok begge kjønn, men mine erfaringer er først og fremst fra arbeidet med jenter. Vi har merket noen frafall og at noen kanskje er litt bekymret. Men når de først kommer, så er de happy for å være der», sier Okparaebo.

Forbilde og inspirasjon

Fremover skal Ezinne Okparaebo samarbeide med XXL som ambassadør for blant annet løping og trening. Hun skal inspirere flere til å være aktive på idrettsarenaen.

Ezinne jobber dessuten med å utvide tjenestespekteret i Ezinne Athletics og rekruttere flere jenter til satsingen. Per idag har de et tilbud på Granstangen skole og Vollebekk skole i Oslo. 300 jenter har vært med siden oppstarten i 2015.

EA deler kunnskap om trening, men også andre tema som for eksempel kosthold. De har blant annet fått hjelp fra kostholdsveiledere fra Sunn Idrett.

«Ezinne og XXL deler mange av de samme verdiene. Vi tror veldig på den verdien som idrettsarenaen har for å skape aktivitet, tilhørighet og mestringsfølelse. Ezinne har masse kunnskap og er et forbilde som kan inspirere flere til å være aktive, og det gjør hun allerede. Med Ezinne på laget håper jeg XXL sin kredibilitet innen løping og trening vil bli styrket ytterligere», sier Ina Kristin Haugen, markedssjef for XXL i Norge.

«100 meter sprint er Formel-1 innen løping. En distanse hvor hundredelene teller og marginene er små. Jeg har lært meg å fokusere på detaljene for å bli best. Nå gleder jeg meg til å jobbe med XXL hvor jeg kan dele kompetansen og erfaringene mine videre sammen en stor aktør i sportsmarkedet. Idrett er viktig, uansett om du satser eller bare er med litt.»