Varehussjef Veronica Steen på Bryne deler ut hockeyutstyr til daglig leder Toini Underhaug i Nærbø IL. Sportslig leder Stian Skarbøvik gleder seg også sammen med Mathias Hermansen økonomiansvarlig i hockeyklubben Øyvind Midtbø.

Deler ut hockeyutstyr for 60.000 kroner

Nærbø Farmers vil vise at ishockey er en sport som passer for alle. Nå skal hockeyutstyr fra Bauer og XXL bidra til at flere barn og unge får prøvd seg på isen.

Koronapandemien har ført til et bekymringsfullt frafall av barn og unge i norsk idrett.

I sommer lanserte Bauer og XXL initiativet «Grow the Game» der målet var å skape økt aktivitet i landets ishaller.

Bauer har produsert hockeyutstyr som hjelmer, køller og skøyter i mer enn 80 år og har en ledende posisjon i en rekke markeder. XXL har 37 varehus over hele landet, i tillegg til Norges største sportsbutikk på nett. Hockey er en av de viktigste sportene i XXL.

Høyere barrierer

«Vi ønsker at både store og små skal være aktive og oppleve idrettsglede. Hele XXL er tuftet på dette. Noen sporter har høyere barrierer, fordi du trenger mer utstyr og kunnskap før du kan sette igang. Hockey er en slik sport, og vi ønsker å gjøre det vi kan for senke disse barrierene», forteller Anders Jakobsen, innkjøpsansvarlig for hockey i XXL.

Som en del av initiativet, bestemte Bauer og XXL seg for å dele ut hockeyutstyr verdt 60.000 kroner i Norge, Sverige, Finland og Østerrike. Dette er markedene XXL er representert i.

Hockeyklubbene ble oppfordret til å dele bilder og videoer fra klubbens aktiviteter. Det har også vært mulig å nominere kandidater i sosiale medier.

Engasjert breddeklubb

Den lykkelige vinneren i Norge ble Nærbø Farmers. Hockeyklubben hører til på Jæren og er en del av Nærbø Idrettslag.

Nærbø Farmers jobber aktivt med rekruttering og er opptatt av at ishockey er en sport som passer for alle. Klubbens medlemmer har også vist et stort engasjement for «Grow the Game»-initiativet.

«Vi har hatt en oppblomstring av nye medlemmer, og opplever stor entusiasme rundt sporten vår. Alle kan spille hockey, enten man er ung eller voksen, gutt eller jente, funksjonshemmet eller funksjonsfrisk. Vi er også heldige som har mange ildsjeler som brenner for idretten», sier Stian Skarbøvik, sportslig leder for hockey i Nærbø IL.

For øyeblikket er det rundt 170 medlemmer som spiller ishockey i Nærbø IL.

Jæren-klubben ønsker å gjøre utstyret tilgjengelig for barn og unge i nærmiljøet, både eksisterende og nye medlemmer. På denne måten kan flere kan prøve seg på iseen og få gode opplevelser.

«Ambisjonen vår er å være en breddeklubb for Jæren. Vi skal ha et godt og variert tilbud til hele spekteret fra de minste og opp til de som er 18-19-20 år. På sikt håper vi også å få på plass et elitelag», sier Skarbøvik.

«Vi har en jobb å gjøre med å styrke mangfoldet i hockeysporten. Her ser vi at klubber som Nærbø Farmers gjør en fremragende jobb, blant annet med å få flere jenter til å teste ut sporten. Myten om at hockey bare er for gutter er avlivet for lengst», sier Anders Jakobsen i XXL.