Nå blir Wolts matbud å se på ski i fjellet. (foto: Wolt)

Wolt lanserer hyttelevering på ski

Mest kjent for sine blåkledde sykkelbud, lanserer leveringstjenesten Wolt nå levering på ski til hyttegrender i fjellet på Østlandet. Selskapet lover utslippsfri og nærmest lydløs middag levert på en halvtime.

Først ut med utslippsfri levering på ski er populære hytteområder på Sjusjøen, Geilo og Veggli som hver har en håndfull lokale, topptrente skibud som står klare med nysmurte ski for å levere både restaurantmat og dagligvarer til påsketuristene.

– Nå kan også hyttefolket få levert alt de trenger til til døren. Har du glemt å handle melk og Kvikk Lunch, eller ikke orker å lage middag etter en lang dag på ski, kan du nå få både hamburger og pizza levert på hytta på en halvtime, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge.

For å sikre at leveringstiden holdes nede, har Wolt signert avtaler med de lokale skiklubbene der deres beste utøvere kommer til å levere på dugnad. Dette sikrer både rask levering og gode inntekter til skiklubbene. Mulighet til å levere rett til solveggen, gir også økt omsetning for lokale spisesteder og butikker.

Et av spisestedene som ønsker det nye initiativet velkommen er Veggli Fjellstue på Vegglifjell nord for Kongsberg. Fjellstua har drevet i mer enn 30 år, og ser at interessen for take-away har blitt stadig større.

– Folk ringer oss og bestiller våre populære pizzaer for henting, men det er jo ikke ideelt at folk må sette seg i bilen og kjøre hit for å hente. Vi har dessverre ikke hatt kapasitet til selv å levere, så at Wolt kommer hit i fjellheimen er perfekt. Det er både gøy og ikke minst praktisk at budene leverer på ski - nå er det fullt av skispor her og det er ofte kortere vei gjennom skogen og over myrene på ski enn å kjøre bil rundt hele området. Om skibudene har tid skal de få litt kakao når de kommer for å hente pizza og bakervarer hos oss for levering, lover Linda Løvli, daglig leder på Veggli Fjellstue.

Valget av skilevering fremfor andre former for fremkomstmidler har også en bærekraftsdimensjon.

— Vi ser at noen aktører har forsøkt seg med dronelevering til hyttefolket, men dårlig regularitet og ikke minst støy har vist at dette kanskje ikke er liv laga ennå. Med skilevering kan vi garantere nærmest lydløs og utslippsfri levering. Vi har i tillegg bedt om at skibudene ikke skal bruke fluorsmørning heller, så vi er ganske sikker på at dette er blant leveringsformene som har det aller minste miljøavtrykket i sårbare naturområder, lover Stenersen.

Kan også bli aktuelt i storbyene

Som så mange andre, opplevde Wolt leveringsutfordringer under flere runder med stort snøfall i flere av de større byene i vinter.

– Frem til nå har budpartnerne bare kunnet velge å levere med sykkel eller bil, men nå har utviklerne våre oppdatert systemene slik at ski er et alternativ. Det betyr at vi også, på kort varsel, kan tilby budpartnerne å bytte til ski som fremkomstmiddel på dager med stort snøfall og vanskelig fremkommelighet. I vinter hadde vi flere dager der dette hadde vært et kjærkomment alternativ, men det var ikke teknisk mulig. Nå kan vi møte neste vinter med noe mer senkede skuldre, sier Stenersen.

Wolt, som feirer tiårsjubileum i år, finnes i hele 27 land i Europa og Asia, og fortsetter den sterke veksten i Norge. I dag er Wolt tilgjengelig på 40 større og mindre steder i Norge, fra Kristiansand og Arendal i sør til Tromsø i nord. Totalt regner Wolt med å åpne 30 nye byer i Norge i år.