Wolt fortsetter ekspansjonen - Åpner i Ålesund, Molde og Grimstad

Leveringstjenesten Wolt fortsetter høstens ekspansjon, og lanserer nå i oktober hurtiglevering av restaurantmat og butikkvarer i Ålesund, Molde og Grimstad. Med dette har Wolt åpnet seks nye byer denne høsten. Siden sommerferiens slutt har selskapet også lagt til Moss, Larvik og Arendal på kartet.

Wolt, fortsetter den sterke veksten selskapet har opplevd siden pandemien, og er nå tilgjengelig i mer enn 25 byer i Norge, fra Kristiansand og Arendal i sør til Tromsø i nord. At ekspansjonen kommer nå er ikke tilfeldig. Ålesund åpner 11. oktober, Grimstad 25. oktober og Molde 26. oktober.

- Wolt ble etablert i Norge i 2019. Så kom pandemien og ga oss naturlig nok en boost, og vi hadde enorm vekst gjennom pandemiårene. Riktignok fra lave nivåer, men vi vokste kraftig både i byer, tilbud i appen og ansatte. Nå har vi en organisasjon som er rigget for vekst, vi har en oppskrift som fungerer og vi har roen til å rulle ut det maskineriet vi har bygget opp over de siste fire årene, sier Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge.

I Ålesund møter Wolt konkurranse fra en eksisterende aktør, mens i Molde og Grimstad er Wolt første nasjonale tilbyder av hurtiglevering med bil- og sykkelbud. Grimstad blir den hittil minste byen Wolt har åpnet i Norge.

- Det er fordeler og ulemper med å være alene i en by. Det er selvsagt mindre konkurranse, men utfordringene med å komme til helt upløyd mark er at tjenesten er ukjent for de fleste. Det gjør at vi må bruke mer tid på å lære opp både kundene, restaurantene og budpartnerne. I byer der vi møter etablert konkurranse, kjenner de fleste til konseptet og da konkurrerer vi godt med det vi mener er den beste tjenesten med det største utvalget, sier Stenersen.

I tillegg til et stort utvalg restauranter, satser Wolt også hardt på butikker.

- Vi liker å kalle appen vår «et kjøpesenter i lomma». Nå har vi fått bra med restauranter i første etasje, og nå fyller vi på med butikker oppover. Pandemien lærte nordmenn at det fungerer veldig godt å få varer levert hjem, og de fleste av oss vil ha tingene vi har kjøpt så fort som mulig. Mens mange store nettbutikker bruker flere dager på å få levert varene hjem til kundene, ofte fra store sentrale lagre, kan våre budpartnere levere på halvtimen direkte fra lokale butikker. På den måten er vi med på å sikre omsetning for den lokale bokhandelen, lekebutikken eller dagligvarebutikken. Mange av disse hadde ikke hatt mulighet til selv å sette opp en effektiv nettbutikk eller logistikkløsning. Den kan de nå få «over disk» av oss. De som handler fra butikk er gjerne de samme som bestiller restaurantmat. Det starter gjerne med hamburger og pizza, og når de har blitt vant til hvor enkelt det er å kjøpe mat, bruker de gjerne Wolt-appen til å bestille hva som helst. Blant de nasjonale samarbeidspartnerne innen retail, finner du blant annet Joker, Jernia, ARK, Ringo, Christiania Glassmagasin og Kondomeriet, og lokalt jobber vi både med dagligvare, blomsterbutikker, gaver og interiør. Alt som kan fraktes i bil eller på sykkel kan bestilles og leveres hjem, forklarer Stenersen.

Wolt lover å etablere seg i flere norske byer utover høsten og vinteren, og flere spennende samarbeid med aktører innen detaljhandel og restaurant er planlagt.

• Livsstil, mote, fritid

• ålesund