Ny undersøkelse: Spiser overtidsmat ved pulten - Det lønner seg med en skikkelig pause

Ifølge en fersk undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av leveringstjenesten Wolt, ender de fleste opp med å spise overtidsmaten sin ved pulten. Ernæringsfysiolog advarer.

Wolt lanserte denne uken rapporten “Middag ved pulten - Overtidsmat i Norge” der selskapet har sett på norske kontorarbeideres forhold til overtidsmat på jobben. Tusen medarbeidere i store og små bedrifter som har sitt daglige virke på kontor, innenfor en rekke bransjer, er intervjuet om sine vaner rundt overtidsmat som hvor ofte de bestiller overtidsmat, hva de bestiller og hvor de spiser maten..

Kan ikke tvinges til kantinen

Arbeidsplassforskriften setter krav til at alle arbeidsplasser skal ha spiserom tilgjengelig for alle arbeidstakere. Utforming og krav til spiserommet er regulert i Arbeidsmiljøloven. Det er imidlertid ingen krav til at de ansatte faktisk bruker spiserommet.

- Ifølge vår undersøkelse ender omtrent en tredjedel opp med å spise overtidsmaten sin ved pulten. Kvinner spiser i større grad enn menn maten ved pulten, og i større selskaper er det også vanligere å spise ved pulten enn i pauserom eller kantine, forteller landsjef for Wolt for Work i Norge, David Scavera.

Totalt svarer 32 prosent at de spiser overtidsmaten ved pulten. I bedrifter med mer enn 200 ansatte svarer 38 prosent at de sitter ved pulten og blant kvinner velger 36 prosent pulten. Årsaken er sannsynligvis et ønske om å være mer effektiv, og bli ferdig med spisingen.

- Det føles sikkert effektivt å sitte ved pulten og jobbe mens du spiser overtidsmaten, men det lønner seg faktisk å reise seg opp og sette seg et annet sted og spise. Det å spise skal ikke bare være å fylle på næring, men det er også en anledning til å ta en pause og roe ned både kroppen og hjernen en liten stund. Vi sitter generelt sett for mye på jobb, så en liten tur til et pauserom eller en kantine, er en veldig god måte å få litt bevegelse på også, sier Tine Sundfør som er klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad i ernæring på Bærum Sykehus.

Langvarig stillesitting i timesvis øker risikoen for hjertesykdom, høyt blodtrykk og høyt kolesterol. På sikt er det sannsynligvis mer effektivt å ta den lille pausen fremfor å bli sittende ved pulten. Dessuten unngår du olivenolje på tastaturet. Det vil ingen ha.

– Som leverandør av overtidsmat til en rekke bedrifter i Norge, ønsket vi å vite mer om hvordan maten vi leverer blir spist og hvilken effekt gode matvaner har på ansatte. Derfor laget vi denne rapporten, som har gitt oss veldig god innsikt, sier Scavera.

Last ned den fulle rapporten her: https://bit.ly/middagvedpulten

• Helse, sykepleie, legemiddel

• wolt for work