Henrik Østby (Wolt), Mansoureh Firouz Rousta, Hodan Jama Farah og Zainab Mohsini og Marianne Hildeng Vigneau (alle Sisters in Business) og Réka Juhhász (Wolt) med de redesignede produktene i Sisters in Busiuness' systue i Slemmestad

Gammelt budutstyr blir kule gaver for Wolt

Leveringstjenesten Wolt har inngått et samarbeid med Slemmestad-bedriften Sisters in Business, som innebærer at deres kasserte budutstyr blir omskapt til kule gaver som lever videre, også etter at de er ferdig med å levere.

Sisters in Business er en günderbedrift som skaper arbeid for kvinner med innvandrerbakgrunn gjennom lokal tekstilproduksjon. Blant annet gjennom såkalt redesign, der brukte tekstiler sys om til nye produkter. Nå er det uniformer og varmebager brukt at Wolts budpartnere som skal få nytt liv i fabrikklokalene på Slemmestad i Asker.

Wolts budpartnerer får tilbud om å låne uniform og varmebager for varelevering. For dette betales et depositum, som vedkommende får tilbake om hen slutter og returnerer utstyret. Hvert år får Wolt Norge tilbake flere kasser med utstyr. Omtrent halvparten er i god stand og kan gjenbrukes, mens resten er for slitt eller ødelagt og må kasseres. Det er dette som nå blir redesignet til PC-mapper, pennal, toalettmapper og handlenett i sort og Wolt-blått av de syv syerskene i fabrikken.

– Vi har tidligere sendt kassert utstyr til Danmark, men etter at vi tok kontakt med Sisters in Business så vi at vi kunne gjøre dette mye mer kortreist. Vi har sett de redesignsamarbeidene de har gjort tidligere, og det er utrolig flotte ting som lages. At dette i tillegg sikrer arbeidsplasser til innvandrerkvinner, passer godt med vår strategi om å gi tilbake til lokalsamfunnene der vi har drift, sier Réka Juhász, driftssjef og prosjektleder for bærekraft i Wolt Norge.

Sisters in Business har tidligere gjort tilsvarende samarbeid med Veidekke, Mesta og AF Gruppen. All produksjon skjer for hånd, og ingen av de ferdige produktene er helt like.

– Særlig boblejakkene i lyseblått, har det vært både utfordrende og gøy å omskape til nye ting. PC-mapper i boblestoff med lomme fra jakken ble et veldig gøyalt produkt. Wolt er en spennende kunde å samarbeide med. Vi har god erfaring med å gjøre om jakker til nye produkter, og vi får vel noe sånt som 3-4 PC-mapper fra én jakke. Av jakkene klarer vi å utnytte 70-80 prosent av stoffet til å lage nye ting. Vi har også måttet jobbe litt ekstra med varmebagene for å se hvordan vi best kan utnytte dem. Hvert nytt designsamarbeid gir oss nye muligheter til å skape nye produkter, sammen med kunden, sier Marianne Hildeng Vigneau, Leder design og produksjon i Sisters in Business.

I første omgang blir tingene som lages gaver til egne ansatte og samarbeidspartnere, men Wolt ser ikke bort fra at dette er ting som kan selges til publikum også.

– Dette er veldig fine ting, og når vi har dekket den første interne etterspørselen ser jeg ikke bort fra at vi kan legge tingene ut for salg i vår egen butikk Wolt Market. Tidligere har vi blant annet solgt hundejakker laget av gammelt budutstyr i Wolt Market i Ungarn, og flere kunder har etterspurt “Wolt-merch”. Så uten å love noe her og nå, er dette helt klart noe vi vurderer. Om entusiasmen rundt disse produktene eksternt er bare en brøkdel av det den har vært internt, kommer “søstrene” i Slemmestad til å få nok å gjøre fremover, spår Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge.