Elisabeth Stenersen, daglig leder i Wolt Norge

Vi er dønn seriøse!

Rødts Lætif Akber beskylder i Agderposten Wolt for å bidra til et useriøst arbeidsliv. Vi kan love Akber og alle våre kunder og samarbeidspartnere at vi er dønn seriøse.

Når vi lanserer vår populære tjeneste i en ny by setter vi oss godt inn i lokale forhold, lærer oss byen og folkene å kjenne og forholder oss ikke til etablerte utdaterte “sannheter”. Det burde også Lætif Akber vurdere å gjøre før han beskylder noen for å være useriøse..

Om han hadde satt seg inn i hvordan plattformmodellen vår fungerer (dette kunne han ha funnet på www.omwolt.no), hadde han visst at Wolt betaler arbeidsgiveravgift for freelance budpartnere som gir dem tilgang til NAV-systemet på lik linje med arbeidstakere. Vi betaler også ulykkesforsikring. Både freelancere og selvstendig næringsdrivende er arbeidsformer som er etablerte og seriøse måter å organisere sitt arbeid på. Ifølge Statistisk sentralbyrå er mer enn 320 000 personer i Norge freelancere - blant annet musikere, tekstforfattere, skuespillere, journalister, taxisjåfører, budpartnere og ja, også folkevalgte. Omtrent tre fjerdedeler av de som er freelancere har dette som en bijobb. Noe de gjør ved siden av annen jobb eller studier.

Vår rosa konkurrent har gitt noen få av sine bud fast ansettelse. Dette gjelder under en tredjedel av deres totale antall bud som har kollektivavtale, etter at de ble tvunget til det. I Wolt har også våre ansatte supportmedarbeidere kollektive avtaler - så vi er overhodet ikke imot kollektive avtaler. Idag er kollektive avtaler ikke tilgjengelig for selvstendige og freelancere, det er ikke noe Wolt frarøver dem, men et politisk spørsmål. Wolt støtter en endring og ønsker kollektive forhandlinger velkommen. Det er fordi vi har konkurransedyktige betingelser.

Ifølge en undersøkelse vi gjorde sammen med et eksternt analysebyrå blant de mer enn 4000 budpartnerne som har en relasjon til Wolt, svarte 83 prosernt at de ikke ønsket å være ansatte. De ønsker den friheten og fleksibiliteten en freelance-modell gir dem. Hele 8 av 10 budpartnere sier de er fornøyd med partnerskapet til Wolt, og de scorer kompensasjonen de får gjennom Wolt 4 ut av 5 mulig.

Årsaken til at vi bruker freelancere og selvstendige nærdingsdrivende (budpartnere velger selv hvilke arbeidsmodell) er at det gir høy fleksibilitet. For Wolt er det enkelt å raskt starte opp i en ny by - som Arendal - og rekruttere mange budpartnere, og få flere på plass når vi vokser raskst. Vi kan enkelt få mange på jobb når det regner eller på søndager når det er mye å gjøre . Budpartnere setter pris på fleksibiliteten til å jobbe når de vil. Det er ingen skift, ingen effektivitetsmålinger, ingen faste oppmøtetid eller sanksjoner hvis du ikke møter på jobb en dag. I tillegg tjener de gjerne bedre enn alternative jobber selv når du hensyntar utbetaling til sosiale kostnader.

Hvis vi var useriøse ville ingen ønsket å ta oppdrag for oss. Men, vi har flere tusen aktive budpartnere som har en relasjon til oss, og flere hundre som til enhver tid ønsker å bli budpartner - både i de byene der vi er etablert og nye steder der vi ennå ikke er etablert. Da vi etablerte oss i Arendal hadde vi ingen problemer med å skaffe nok budpartere i byen. Allerede første dagen med full drift, var Arendal den 13. mest-selgende byen i Norge. Det viser iallefall for meg at dette er en tjeneste som både kunder, restauranter og budpartnere ser på som dønn seriøs!

Elisabeth Stenersen
Daglig Leder