SKAAR fra sin mest personlige side

SKAAR fra sin mest personlige side

SKAAR er tilbake med singelen «Get Him Away From Me», og beveger seg inn i sitt hittil mest personlige prosjekt som låtskriver.

For SKAAR har musikken alltid vært en ventil for å håndtere et sterkt indre følelsesliv. Nå forteller hun ikke bare sine næreste historier – hun tar samtidig seg selv på alvor som låtskriver.

Hilde Skaar fikk mye oppmerksomhet da hun slapp sin første singel «Higher Ground» i 2018, og beviste med oppfølgere som «24» og «Turn of the Tide» at hun var en av de mest spennende nye popartistene i Norge. Hun gjorde det skarpt på radiostasjoner som NRK P3, NRK P13 og NRK P1, slapp EPen «The Other Side of Waiting» (2020) og ble nominert til priser som «Årets Nykommer» (P3 Gull), Årets Stjerneskudd (by:Larm), «Årets Pop» og «Årets Gjennombrudd og Gramostipend» (Spellemann). Vestlendingen vekket interesse internasjonalt og ble booket til prestisjefulle bransjefestivaler som Eurosonic i Nederland. Så gikk verden i lockdown, og idet konsertplanene ble lagt på is, ga hun ut den akustiske låtsamlingen «Waiting»(2021). Denne viste et mer nedpå og sårt lydbilde fra artisten som ble kjent for sine storslåtte poplåter.

Etter å ha gått gjennom en turbulent tid, hvor det å ventilere gjennom låtskriving har vært viktigere enn noen gang, er SKAAR klar for å gi ut ny musikk. «Get Him Away From Me» ble skrevet i London og er produsert av Mathias Wang. Her er SKAAR tilbake på sitt mest slagkraftige - men også sitt mest utleverende. Hilde forteller at hun tidvis har slitt med angst og panikkanfall, og at det har ført til usikkerhet rundt egen låtskriving. Da hun reiste til London og gikk inn i studio forsvant tvilen med en gang:

– «Get Him Away From Me» ble til på ti minutter. Jeg skrev bare alt jeg tenkte og alt jeg hadde lyst til å si, og så var den ferdig. Det ga meg trygghet til å stole på egen intuisjon og evner, og inspirerte også til de andre låtene på albumet, sier SKAAR, og forteller at hun ofte har blitt fortalt at hun er for følsom, og at hun har slitt med å ta egne emosjoner seriøst.

– Jeg har forstått at jeg har hatt stemmer i hodet som har stoppet meg fra å stå opp for meg selv og ta plass. Å skrive de nye låtene har vært min reise til å ta meg selv på alvor, sier hun og understreker at hun belyser temaer som både er personlige og vanskelige. Jeg håper at folk kan høre på låtene mine og få motet til å stå opp for seg selv og følelsene sine selv om det er skummelt.

«Get Him Away From Me» slippes 8. april 2022 via Warner Music Norway. SKAAR spiller blant annet på NEON festival i Trondheim og Over Oslo i sommer.