Sivert Høyem - Ladies And Gentlemen Of The Opposition artwork

Sivert Høyems solodebut endelig ute på vinyl

Etter tre suksessplater med Madrugada tok Sivert Høyem i 2004 en pause fra bandet for å spille inn soloplaten Ladies And Gentlemen Of The Opposition. Nå slippes den på vinyl som seg hør og bør.

Det var ikke mangel på suksess som førte Sivert Høyem inn på den smale solosti. Madrugada var i ferd med å seile opp som Norges desidert største rockband – sammen med Midnight Choir og kanskje noen få andre – og fremtiden virket lys. Likevel valgte han altså på et tidlig tidspunkt i karrieren å prøve seg som soloartist. To av de tre Madrugada-platene hadde toppet VG-lista, så Sivert hadde neppe noen kommersielle årsaker til å ta en slik beslutning, men det sier mye om hans ambisjonsnivå og skapertrang.

Ladies And Gentlemen Of The Opposition er noe så sjeldent som en soloplate fra et medlem i et etablert band som føltes nødvendig. Det føltes slik i 2004 da den ble utgitt, og den føles slik i dag, 14 år senere. Sivert Høyem hadde – og har – mange strenger å spille på, og han måtte få utløp for alt han hadde inni seg.

Det var ikke slik at de tre Madrugada-platene som var utgitt på dette tidspunktet – Industrial Silence, The Nightly Disease og Grit– på noe som helst vis var mangelfulle. Alle tre var paradenumre innen storslått, mektig rock, og at bandet så langt utover Norges grenser var tydelig. Madrugada spilte rock med bred appell, og albumet Grit var blitt spilt inn i Berlin, en by der de både musikalsk og «ideologisk» kunne sies å høre hjemme.

Så hvorfor i all verden en soloplate på dette tidspunktet?

- På en måte har jeg ikke noe valg. Jeg må gi ut soloplata, må se musikken min realisert. Jeg lever av og for musikken, enten det er med vennene mine i Madrugada eller på egen hånd, svarte Sivert da NRK intervjuet ham i anledning utgivelsen av Ladies And Gentlemen Of The Opposition.

Sivert tok kun med seg ett Madrugada-medlem til Halden for å spille inn solodebuten. Trommeslager Simen Vangen og Sivert fikk selskap av Mikael Lindqvist, Rasmus Johansen, Fredrik Viklund og ymse gjester i det sangomsuste Athletic Sound. Sivert produserte selv sammen med Viklund, og miksen ble overlatt til selveste Tchad Blake, kjent for sitt mangeårige samarbeid med Tom Waits, Suzanne Vega og andre. Det var imidlertid mest fordi han hadde produsert Ron Sexsmith at Sivert ville bruke ham.

Siverts første forsøk som soloartist har til de grader tålt tidens tann. Ladies And Gentlemen Of The Opposition er i stor grad en «singer/songwriter-plate» der låtskriveren Sivert Høyem får skinne i all sin ensomme prakt. I Madrugada skrev han låter sammen med resten av bandet. Her var det Sivert alene som sto for tekst og musikk.

Den dype stemmen og nærmest resiterende avleveringen i åpningslåta «Northwind» lyder velkjent, det tunge øset likeså, men den sugende bassen og andre mer subtile detaljer signaliserer at dette er Sivert Høyem 2.0. Det tar ikke lang tid før platen gjennom sanger som «Be For Real», «Smalltown Supersound» og «Far From Here» fremstår som «noe annet». Videre er for eksempel «Ladyfriend» en sang Nick Drake kunne skrevet, «Black Box» er nesten ren country, og avsluttende «Theme From Bambi» ligger ikke veldig langt unna Ron Sexsmiths musikalske lekegrind.

I «Song For Cornelis» gjør Sivert en utmerket jobb med å hedre Cornelis Vreeswijk, en mann han hadde inntrykk av at levde både livet og musikken «veldig hardt», slik han uttrykte det den gang. Akkurat som Sivert selv gikk Cornelis veldig opp i det han gjorde. Cornelis gikk til grunne. Den skjebnen ser heldigvis ikke Sivert ut til å ville dele, men som han sa i NRK-intervjuet: - Han ofret seg. Du velger det du holder på med, men etter hvert velger det også deg.

Ladies And Gentlemen Of The Opposition nådde en imponerende tredjeplass på VG-lista og solgte over 30 000 eksemplarer. Du skulle tro folk hadde nok med å kjøpe Madrugada-plater, men nei. Sivert Høyems solokarriere har med årene nådd lysende høyder, og det var her det startet!

Følg Sivert Høyem på FacebookInstagram og YouTube.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Big Beat, Rhino, Parlophone, Fueled by Ramen, Elektra, Roadrunner Records, Because Music og mange flere.