Ruben gir oss soundtracket for sommeren med leken låt om kjærlighetssorg

Ruben gir oss soundtracket for sommeren med leken låt om kjærlighetssorg

For en drøy måned siden kom Ruben med den inderlige låten «Oh Lord», og 31. mai er han aktuell med en ny og leken utgivelse hvor han mimrer tilbake til et tidligere forhold. På den nye singelen «December (honey honey)» fortsetter historien vi først ble introdusert for i «Oh Lord».

«Jeg syns det er spennende å jobbe konseptuelt når jeg skriver låter, ikke nødvendigvis for at det skal være noe folk på utsiden ser og forstår, men mer for at jeg skal kunne vite hvordan fortellingen skal utvikle seg og hvilke temaer jeg skal ta opp. Og med dette nye prosjektet jeg holder på med nå utspiller handlingen seg i løpet av én spesifikk kveld og tar for seg de forskjellige delene/fasene etter en hjertesorg. ‘Oh Lord’ var håpløsheten etter et brudd, og ‘December (honey honey) er da kvelden starter på ordentlig. Man har fått i seg et par øl, er på vei et sted og begynner å føle seg bedre. Sorgen er der, bare ikke like sterk»,forteller Ruben.

29-åringen fra den lille øya Bjarkøy i Troms har drevet med musikk siden 2017. Siden debuten har Rubens musikk vært preget av et melankolsk og melodiøst lydbilde, med ærlige og sterke tekster. Med over 430 millioner streams, en Spellemannspris og en rekke fullsatte konserter og låtslipp senere er han nå aktuell med et nytt prosjekt og vi kan vente oss mye musikk i tiden fremover. Rubens musikk preges av egne emosjonelle reiser og utviklingen man stadig er igjennom som menneske, og han har en sterk evne til å sette ord på følelser som mange kan kjenne på.

«December (honey honey)» har Ruben laget sammen med Morten Gillebo og Brandon Santell – og Ruben selv føler dette var låten som virkelig satte en retning for det nye musikalske prosjektet han nå er i gang med. Ifølge artisten selv er dette er sang som alle trenger i livene sine, spesielt nå som sommeren har meldt sin ankomst. Singelen utgis sammen med en musikkvideo regissert at Sondre Røen.

«Ideen for videoen startet egentlig med at jeg la ut et klipp på sosiale medier dagen etter jeg lagde låta i januar, hvor jeg koser meg og lever meg inn i låta. Temaet mitt elsket det lille klippet og foreslo at vi burde lage en musikkvideo hvor jeg bare kunne være meg selv og kose meg med låta. Sondre (regissør) tok idéen videre og utviklet den til det gøye resultatet som det er nå. Jeg jobbet også med danser og koreograf Josephine Gracia Slaaen, som veldig lett forsto hvordan jeg ønsket å uttrykke meg i videoen. Videoen er en one-shot video, og er den mest gøyale jeg har laget på lenge – sammen med så mange talentfulle folk!» forteller han.

Til høsten legger Ruben ut på en klubbturné med konserter i Trondheim, Oslo, Stavanger og Bergen – men før den tid kan publikum få oppleve han live på en rekke scener:

08.06: Heimover festival, Åmli

13.07: Egen konsert, Portør

15.08: Bakgården, Harstad

23.08: Ypsilon, Drammen

31.08: Askimdagene, Askim

06.09: Grenseløsfestivalen, Hesseng

16.11: Byscenen, Trondheim

23.11: Rockefeller, Oslo

28.11: Fiskepiren, Stavanger

29.11: USF Verftet, Bergen

«December (honey honey)»er ute overalt 31. mai.