Foto: Isak Jenssen

Oppløftende sommerlåt fra SKAAR

For SKAAR har musikken alltid vært en ventil for å håndtere et sterkt indre følelsesliv. Nå forteller hun ikke bare sine næreste historier – hun tar samtidig seg selv på alvor som låtskriver. Tidligere i vår slapp hun den emosjonelle pop-bangeren "Get Him Away From Me", skrevet etter å ha gått gjennom en turbulent tid i fjor høst. I dag er hun tilbake med "Out of My Hands", en oppløftende sommerlåt om det å motstå fristelsen til å alltid måtte ha kontroll. Se videoen til låten her!

Hilde Skaar fikk mye oppmerksomhet da hun slapp sin første singel «Higher Ground» i 2018, og beviste med oppfølgere som «24» og «Turn of the Tide» at hun var en av de mest spennende nye popartistene i Norge. Hun gjorde det skarpt på radiostasjoner som NRK P3, NRK P13 og NRK P1, slapp EPen «The Other Side of Waiting» (2020) og ble nominert til priser som «Årets Nykommer»(P3 Gull), Årets Stjerneskudd (by:Larm), «Årets Pop» og «Årets Gjennombrudd og Gramostipend» (Spellemann). Vestlendingen vekket interesse internasjonalt og ble booket til prestisjefulle bransjefestivaler som Eurosonic i Nederland. Så gikk verden i lockdown, og idet konsertplanene ble lagt på is, ga hun ut den akustiske låtsamlingen «Waiting» (2021). Denne viste et mer nedpå og sårt lydbilde fra artisten som ble kjent for sine storslåtte poplåter.

"Out of My Hands" ble skrevet da SKAAR gikk gjennom en tung periode i oktober i fjor. Ivrig etter å skifte tankegang, ønsket SKAAR å kanalisere den oppløftende stemningen man finner i "Don't You Worry Child" og "Save The World" av Swedish House Mafia under en session med Mugisho og David Kjellstrand. Hun var så investert i det øyeblikket at sangen til slutt så ut til å skrive seg selv.

"Out of My Hands" handle om å prøva å gi slepp og kjempa mot trangen te å prøva å kontrollera alt. 2021 var ett ganske emosjonelt og vanskelig år for meg, og min største utfordring va at eg ikkje kunne la meg sjøl bli verande i den tristheten eg følte. Denna songen minna meg om skjønnheten i da å ver trist og kossen da å la kroppen min bestemma for meg virkelig kunne ver ein lettelse. Da va og veldig deilig å skriva om da å bare ta ting ett skritt om gongen, og ikkje pressa på for harda livet for at ting skal ver perfekt med ein gong. Når eg hørre på den no blir eg påminna om å ta ein djupt innpust, lukka augene og prøva å fokusera på dei små tingo i livet. Eg håpe den kan gjer da samma for andre menneske som hørre på den og.

Etter å ha gått gjennom en turbulent tid i høst, hvor det å ventilere gjennom låtskriving har vært viktigere enn noen gang, er SKAAR endelig straks albumklar. "Get Him Away From Me" og "Out of My Hands" er kun starten på flere slipp for SKAAR i 2022, med et debutalbum som slippes tidlig neste år.

Jeg har forstått at jeg har hatt stemmer i hodet som har stoppet meg fra å stå opp for meg selv og ta plass. Å skrive de nye låtene har vært min reise til å ta meg selv på alvor, sier hun og understreker at hun belyser temaer som både er personlige og vanskelige. Jeg håper at folk kan høre på låtene mine og få motet til å stå opp for seg selv og følelsene sine selv om det er skummelt.

«Out of My Hands» slippes 10. juni 2022 via Warner Music Norway. SKAAR spiller blant annet på NEON festival i Trondheim og Over Oslo i sommer.